måndag 1 april 2024

Novellresan i april: Djurriket



Under april månad beger sig Novellresan 2024 till Djurriket. Det finns många noveller som på olika sätt handlar om djur, och faktiskt verkar det stora flertalet av texterna handla om hundar och katter. Jag tipsar om flera av dessa, men jag har också letat fram någon novell där andra djur finns med.

Läs en av novellerna jag tipsar om, läs flera eller läs alla - du väljer! (det går förstås också lika bra att läsa helt andra noveller på temat). 




Noveller:

  • Majgull Axelsson, Långt livs färd mot Molly
  • Angela Carter, Mästerkatten i stövlar
  • Agatha Christie, Näst efter en hund
  • Richard Ford, Valpen 
  • Patricia Highsmith, Mings största kap   
  • Rudyard Kipling, Hur elefanten fick sin snabel
  • Doris Lessing, Berättelsen om två hundar
  • Daphne de Maurier, Fåglarna
  • Sara Paborn, Sällskapskorv
  • Edgar Allen Poe, Den svarta katten
  • Stina Stoor, Hundhålen
  • Jeanette Winterson, 24-timmarshunden
  • Virginia Woolf, Byrackan Gipsy


10 kommentarer :

  1. Hej! Jag tror att jag läser en novell ur The Animal Lover’s Book of Beastly Murder av Patricia Highsmith.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter intressant! Kanske något jag också ska kolla upp!

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, jag blir själv sugen på flera av dem!

      Radera
  3. irländsk novell om en retriever:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/04/skogvaktarens-dotter-av-claire-keegan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Claire Keegan gillar jag verkligen, så den borde jag också kolla upp! Tack för tips!

      Radera
  4. Hej! Jag har läst Notes from a Respectable Cockroach ur The Animal-Lover’s Book of Beastly Murder.
    http://mosstanten.se/2024/04/15/notes-from-a-respectable-cockroach-novell-av-patricia-highsmith/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill gärna testa den där novellsamlingen!

      Radera
  5. liten novell av Virginia Woolf:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/04/byrackan-av-virginia-woolf.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...