torsdag 22 augusti 2013

Promenader & podradio

Skolorna har börjat, man kan ta jeans på sig på morgonen utan att det blir för varmt, Sommar i P1:s sändningar är slut... Då är nog hösten ändå på intågande.


Jag tänkte ägna mig åt långa promenader i höstskogen och vad bättre att ha i öronen då än Sveriges Radios podsändningar? Faktum är att jag inte fått tillfälle att lyssna på ett enda av sommarprogrammen - det retade mig lite då, men nu är jag glad att jag har så mycket att se fram emot!
 
Jonas Gardells program känns som en självklarhet. Jag har med glädje och sorg läst de två första delarna i hans Torka aldrig tårar utan handskar. Gardell är inte bara en av mina favoritförfattare, han är dessutom rolig och har alltid ett budskap i det han talar om. Själv sa han såhär inför sitt program:
 
"Mitt program ska handla om hur man blir människa efter att mest ha varit en lort. Jag kommer att spela låter som företrädesvis är rätt korta. Emellanåt är de också bra."

Theodor Kallifatides är en annan författare, vars program jag blir nyfiken på. Jag har läst flera av hans romaner och har också vid ett par tillfällen lyssnat på honom live. Med den här beskrivningen av programmet, borde det bli intressant:

"Tåget som bar iväg oss borde egentligen inte gå på räls. Det borde sväva i luften buret av alla våra drömmar", står det i min första roman på svenska. Besannades dessa drömmar? Det är vad mitt program handlar om."

Väldigt sällan fin av Sami Said är en bok jag hört mycket gott om, men fortfarande inte hunnit läsa. Saids sommarprogram utlovar följande:

"Vad har den rumänska tiggaren på tunnelbanan, min snarkande rumskamrat, trädgårdsarbete och diktaturen i Eritrea med varandra att göra? I mitt sommarprogram ska jag läsa ur min dagbok och förklara hur allt det här hänger ihop."

 
 Här hittar du en länk till alla programmen.



Du som redan har lyssnat till Sommar i P1 - vilka program rekommenderar du? Dela gärna med dig av dina tips!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...