söndag 5 januari 2014

The Daylight Gate av Jeanette Winterson

Det brittiska filmbolaget Hammer som står bakom en mängd klassiska skräckfilmer, har också ett samarbete med Arrow books. Bland annat ger man ut en serie kortromaner, med följande mål:
 
"to push audiences out of their comfort zones."
 
Ur den här serien har jag läst Jeanette Wintersons The Daylight Gate, och jag kan intyga att jag verkligen var långt bortom alla bekvämlighetszoner under läsningen. Det här är faktiskt en av de mest obehagliga böcker jag någonsin läst!
 
 The Daylight Gate utspelar sig i Lancashire i norra England under tidigt 1600-tal. Kungen vid den här tiden är James I, en protestantisk regent som är besatt av att utrota både katolicismen och det som står i fokus i romanen, nämligen häxkonster.
 
På långfredagen 1612 samlas i Malkin Tower på Pendle Hill en grupp av tretton personer, de flesta av dem utstötta ur samhället och flera av dem ansedda som häxor. När representanter för lagen kommer dit hittar de i sällskapet också den rika och väl ansedda Alice Nutter. Vad har hon för inblandning i det som man tror är en "Witches Sabbat"?
 
Winterson bygger upp mörka och olycksbådande stämningar. Pendle Forest är skådeplatsen för den här skrämmande berättelsen:
 
The Forest Pendle used to be a hunting ground, but some say that the hill is the hunter - alive in its black-and-green coat cropped like an animal pelt.
   The hill itself is low and massy, flat-topped, brooding, disappeared in mists, treacherous with bogs, run through with fast-flowing streams plunging into waterfalls crashing down into unknown pools. Underfoot is the black rock that is the spine of this place.
   Sheep graze. Hares stand like questions marks.
   There are no landmarks for the traveller. Too early or too late the mist closes in. Only a fool or one who has dark business should cross Pendle at night.
 
Några av häxorna är instängda i en fängelsehåla under vidriga förhållanden och det är så inlevelsefullt beskrivet att man knappt klarar att läsa vidare. I boken finns förutom de fascinerande häxerierna också våld, tortyr, incest, våldtäkt, fattigdom och utsatthet. Det är kort sagt riktigt obehaglig läsning. 
 
Jag funderade till och med ett tag på om jag verkligen skulle läsa ut boken, speciellt efter att jag drömt om den på natten. Men jag tycker verkligen om Winterson och det fick mig att fortsätta.  Hon skildrar inte hemskheterna på ett sensationssökande sätt, utan är helt enkelt oerhört skicklig på att bygga upp stämningar och detaljer som gör att berättelsen tränger under huden på en.




Titel: The Daylight Gate
Författare: Jeanette Winterson
Utgivningsår: 213
Förlag: Hammer
Antal sidor: 224
 

2 kommentarer :

  1. På torsdag ska vi bokcirkla om Varför vara lycklig - det ska bli spännande. Wintersons böcker passar bra att prata om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den står jag fortfarande i kö på, men tror att det snart blir min tur. Det blir säkert en bra diskussion och alltid mysigt med bokcirkel!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...