lördag 24 januari 2015

Ugglan listar: Böcker (och en film) om bokhandlar


En bra bokhandel är en magisk plats, både i verkligheten och i böckernas värld (bilden kommer från Topping & Company Booksellers i engelska Bath).

Här listar jag fem böcker (och en film) där bokhandlar står i fokus:

1. Drömbokhandeln av Laurence Cossé är en bok som både beskriver en fantastisk bokhandel och som samtidigt är en slags spänningsroman. Ivan och Francesca öppnar en bokhandel som går emot bokbranschens kommersiella krafter och istället bara har bra romaner i sitt utbud. Deras egna litterära preferenser får styra, tillsammans med de titlar som väljs ut av en hemlig kommitté bestående av likasinnade litteraturälskare. Bokhandeln blir en succé, men det dröjer inte länge förrän anonyma hot börjar dyka upp...
 
2. Brev till en bokhandel: 84 Charing Cross Road av Helene Hanff består av den charmiga brevväxlingen mellan Helene Hanff från New York och Frank Doel som äger ett antikvariat på Charing Cross Road i London. Kontakten börjar med att Helene Hanff skriver en enkel bokbeställning, men efterhand blir breven allt personligare och brevväxlingen utvecklas till en livslång vänskap.
 
3. Shakespeare and Company är Sylvia Beachs bok om den välkända bokhandel hon öppnade i Paris den 19 november 1919. Boken handlar om Beach själv och hennes tid som bokhandlare och förläggare, och eftersom bokhandeln var (och är) en medelpunkt för författare som kom till Paris möter vi också många kända författare på boksidorna. Särskilt James Joyce skriver Beach om (Shakespeare and Company gav ut hans Ulysses).
 
4. I Håkan Nessers tio böcker långa serie om kommissarie Van Veeteren, börjar huvudpersonen allt mer ifrågasätta sin tillvaro som polis, och i slutet av den femte boken,  Kommissarien och tystnaden, bestämmer han sig för att istället bli bokhandlare. Han tar över Krantzes antikvariat i Kupinskis gränd och i seriens fem sista böcker är det från denna utgångspunkt han bekämpar stadens Maardams kriminalitet.
 
5. Till sist kan jag inte låta bli att också ta med en film, nämligen You´ve Got Mail. Ni minns säkert kärlekshistorien i New York-miljö mellan Kathleen Kelly (spelad av Meg Ryan) och Joe Fox (spelad av Tom Hanks) som träffas efter att ha "dejtat" på internet. Visst är filmen romantisk, men det bästa med den är utan tvekan "The Shop Around the Corner", den barnbokhandel som Kelly driver. Tyvärr (och säkert i likhet med många bokhandlar i verkligheten) blir den utkonkurrerad av bokjätten Fox Books, men man kan i alla fall njuta av den i första halvan av filmen.
 
 
Har du några andra bok- eller filmfavoriter som utspelar sig i bokhandelsmiljö?

14 kommentarer :

  1. Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon tyckte jag var söt. Rekommenderas.

    SvaraRadera
  2. Trevliga tips, fast Drömbokhandeln tyckte jag inte om riktig maddrömsbokhandeln... Brev till en bokhandel: 84 Charing Cross Road är väldigt fin som film också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte jag har sett filmen - det var ett bra tips!

      Radera
  3. Tack för tips! Kan lägga till "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" av Katarina Bivald. En feel good roman. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips - den har jag inte läst, men har sett att många Bokbloggare har skrivit om den.

      Radera
  4. Tänkte också på Bivald och Dillons böcker. Filmen Notting Hill utspelar sig delvis i en bokhandel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det. Notting Hill - den gillar jag :-)

      Radera
  5. Brev till en bokhandel hör till de böcker jag kan halvt utantill, jag älskar den så.

    Jag kan rekommendera Jen Campbells blogg This is not the six word novel om skrivande och livet i ett antikvariat. Läs speciellt taggen (och varför inte böckerna) "Weird Things Customers Say in Bookshops". Hon har också skrivit en bok som heter The Bookshop Book, som jag ska köpa bara jag får ordning på mitt PayPalkonto...
    http://www.jen-campbell.co.uk/the-bookshop-book.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Verkar vara en blogg helt i min smak och jag blir också sugen på The Bookshop Book!

      Radera
  6. här är en bokhandelsbok till
    http://mrscalloway.blogspot.se/2014/11/ett-brev-betyder-sa-mycket.html

    SvaraRadera
  7. Filmen, som bygger på Brev till en bokhandel, kan jag varmt rekommendera. Och så levde de lyckliga samt Läsarna i Broken Wheel rekommenderar tyckte jag också väldigt mycket om. Sedan har du ju Mrs Sinclairs resväska, vars huvudperson jobbar i ett antikvariat. Också väldigt bra. Jag kan bara inte låta bli att nämna den lilla pärlan Drottningen vänder blad, även om det inte är bokhandelsmiljö. Men en bokbuss spelar en viktig roll i den. Tack för ett fint och intressant inlägg! :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...