söndag 12 mars 2017

Olikhetsutmaningen: nytt och gammalt

Hos enligt O dök den alldeles nya olikhetsutmaningen upp i veckan. Så här skriver Linda:

"Varje vecka presenterar jag ett motsatspar och jag vill att ni skriver om två böcker, filmer, tv-serier, författare eller andra kulturella företeelser som passar in på orden. Lätt som en plätt!"

Den här veckas motsatspar är något nytt och något gammalt - jag är lite sent ute, men det här låter för kul för att inte haka på.

Mitt tips på något nytt är Kim Thúys alldeles nyutgivna novell Hitomi, som ingår i Novellix box med tema grannar. Novellen handlar om ett kärleksförhållande mellan en kvinna och en man som redan är gift, och precis som med allt annat jag läst av Thúy är det vackert och välskrivet.

Jag väljer en novell också i exemplet med något gammalt, nämligen den klassiska Damen med hunden av Anton Tjechov. Också i den här texten finns en kärlekshistoria - en gift kvinna och en gift man möts i kurorten Jalta och blir förälskade i varandra.

4 kommentarer :

  1. Inte alls sent ute ju, det kommer ingen ny förrän på torsdag. Kul att du svarade! Tack för tipset om Kim Thuýs novell. Den hade jag missat. Damen med hunden borde jag läsa om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela den där boxen med granntema från Novellix är klart läsvärd!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...