måndag 6 mars 2017

Tematrio - Kvinnor

Den här veckan lyfter Lyran fram kvinnor i sin tematrio. Hon uppmanar oss:

"berätta om tre bra texter som handlar om kvinnor. Klassiker, lyrik, faktaböcker, elaka mammor, vackra häxor o s v välj själv! Eller blanda hejvilt."

1. Mitt första exempel är serieskaparen Nina Hemmingsson. Till exempel gillar jag hennes bok Snyggast på festen från 2014. Ofta gör hon enrutingar med en alldeles omisskännligt vass (och ofta mörk) humor, som jag älskar:


2. Mitt andra exempel är Cass Neary, huvudpersonen i Elizabeth Hands bokserie som inleds med Generation Loss. Cass slog igenom som fotograf under punkscenen i New York på sjuttiotalet, hon är beroende av sprit och droger och är självdestruktiv och sarkastisk. Att läsa en thriller med en så annorlunda huvudperson är en ren njutning.

3. Till sist vill jag lyfta fram Meg Rosoff, mottagaren av ALMA-priset 2016. Jag har bara läst en bok av henne, Så har jag det nu, men jag är riktigt sugen på att läsa fler eftersom jag gillade den så mycket.

27 kommentarer :

  1. Nina Hemmingsson verkar vara spännande och speciell.

    SvaraRadera
  2. verkar vara nya bekantskaper för mej

    SvaraRadera
  3. Hemmingson är skicklig! Neary och Rosoff verkar intressanta.

    SvaraRadera
  4. Hemmingsson gillar jag! Fångar det där tragikomiska och lätt sorgliga men får en ändå att le.

    SvaraRadera
  5. Cass neary gillar jag också mycket

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Lite läsinspiration till dig då :-)

      Radera
  7. Nina Hemmingson är genial!

    SvaraRadera
  8. Nina Hemmingsson gillar jag med, svärta med en vass syrlig humor med lite lite fluff =) Elisabeth Hand är jag verkligen nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cass Neary är en mycket speciell huvudperson och böckerna i övrigt är spännande med mycket svärta. Rekommenderas!

      Radera
  9. Generation loss ska jag nog läsa.

    SvaraRadera
  10. Okänt för mig, men har ju förstås sett någon sådan "enruting" i press ibland. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ren njutning att bläddra i en bok av Hemmingsson :-)

      Radera
  11. känner inte till någon av dina kvinnor, men Generation loss har jag hört talas om.

    SvaraRadera
  12. (Noveller av Fay Weldon:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/03/noveller-av-fay-weldon.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fay Weldon var det längesen jag läste nåt av - tack för påminnelsen!

      Radera
  13. Meg Rosoff är jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska definitivt läsa nåt mer av henne!

      Radera
  14. Bra med en serie! Inser att jag kunde ha tagit med Anna-Karin Elde (Om ingen nyper mig i rumpan snart går jag hem, till exempel ...)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...