måndag 20 mars 2017

Tematrio - Vårtecken

Det är måndag och dags för en ny tematrio hos Lyran. Så här skriver hon:

"Den här veckan är det officiellt vår. Och för en gångs skull kommer temat inte att vara begränsat till litteratur eller kultur. Alla svar är OK på frågan "vad har du sett för vårtecken hittills?""

Jag vill nog gärna hålla mig till litteraturen ändå:

1. Ett tydligare vårtecken än Ronjas vårskrik har jag svårt att tänka mig, så mitt första tips får bli Ronja rövardotter av Astrid Lindgren

2. Jag vill också gärna citera första strofen i William Wordsworths kända dikt:

"I wandered lonely as a cloud
That floats on high o'er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze."

3. Till sist, en deckare. I Johan Theorins kvartett från Öland låter han varje roman utspela sig under en av de fyra årstiderna. Blodläge är vårboken, så den får bli mitt tredje tips.

24 kommentarer :

  1. Blodläge har jag läst, gillade "historielektionerna" i alla hans Ölandsdeckare.
    Ronjas vårskrik är onekligen ett vårtecken. Det är något med den klara, friska luften som gör att man känner sig extra levande, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Man borde kanske själv dra till med ett vårskrik också :-)

      Radera
  2. Litterärt vårfin trio! Gillar alla tre, såklart även vårskriket! :)
    Wordsworths dikt är så vacker, väldigt "påskig". ;)

    SvaraRadera
  3. Ronjas vårskrik är ett bra vårtecken!

    SvaraRadera
  4. Wordsworth tänkte jag lite på, passar till påsk också.

    SvaraRadera
  5. Wordsworths dikt är en favorit. har läst Theorin också

    SvaraRadera
  6. Jag borde nog försöka mig på fler böcker av Theorin.

    SvaraRadera
  7. Officiellt vår, jo tack. Säger Koko och tittar surt ut på snön som fylldes på igår...

    Den dikten gillade jag, just så kan det se ut. Längtar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtar också! Här i Skåne börjar det arta sig!

      Radera
  8. En fin vårtrio! Ronjas vårskrik önskar man nästan att man själv hade modet att gasta själv =)

    SvaraRadera
  9. Jag gillar alla Johan Theorins böcker, så Blodläge har jag läst.

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst Blodläge, men de andra tre är lästa.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...