fredag 17 mars 2017

Olikhetsutmaningen: rik och fattig

Det har blivit dags för den andra omgången i enligt O:s olikhetsutmaning. Den här gången uppmanas vi att:

"presentera två böcker, filmer, tv-serier eller annan kultur, en som passar ihop med ordet rik och en med fattig. Eller varför inte två som passar med båda orden."

Den bok jag direkt kom att tänka på i samband med ordet rik är The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald. Nick Carraway bor granne med den omåttligt rike Gatsby och vi får läsa om överdådiga fester i tjugotalets Long Island. En riktigt bra bok.

På tema fattig vill jag tipsa om Elsie Johanssons Glasfåglarna, första delen i en trilogi som fortsätter i romanerna Mosippan och Nancy. Böckerna handlar om Nancy som växer upp som yngsta flickan i ett arbetarhem på trettiotalet. Också mycket läsvärda böcker.

14 kommentarer :

  1. Svar
    1. Det är hon verkligen. Är sugen på att läsa hennes självbiografi.

      Radera
  2. bra motsatspar. av någon anledning tycker jag hjärtligt illa om Den store Gatsby, men jag tycker desto mera om Glasfåglarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att du inte gillar Den store Gatsby :-) Och visst är böckerna om Nancy riktigt läsvärda!

      Radera
  3. The Greate Gatsby har jag läst och gillar. Den andra känner jag inte till.

    SvaraRadera
  4. Elsie ligger fortfarande i min läshög. Kanske dags att ta tag i dem.

    SvaraRadera
  5. Har bara läst en Elsie (Nancy) och tror inte det kommer bli fler...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej... tur att vi inte alla tycker likadant :-)

      Radera
  6. Böckerna om Nancy har jag tänkt läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska - mycket läsvärda!

      Radera
  7. Great Gatsby är en av mina favoritböcker, men serien om Nancy har jag faktiskt inte läst.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...