tisdag 14 mars 2017

Tematrio - från/i havet (eller annat vatten)

Dags för Lyrans tematrio igen, den här gången med vattentema:

"Berätta om en bok/dikt/text vars titel innehåller något från havet (eller annat vatten)!"

1. Mitt första exempel är Pappan och havet av Tove Jansson. Både och Tove och hennes muminpappa älskar havet, ibland spegelblankt och lugnt, ibland - och då är det som härligast och farligast - när det stormar.

2. Mitt andra exempel är Kerstin Ekmans Händelser vid vatten, en mordhistoria som samtidigt är så mycket mer än bara just det.

3. Till sist, Fyren mellan haven av M.L. Stedman, en bok om ett barnlöst par som är fyrvaktare på en ensligt belägen ö. När en båt med ett ensamt spädbarn i spolas upp på stranden, bestämmer de sig för att behålla barnet.

26 kommentarer :

  1. Jag har inte läst någon av dem men kan tänka mig att läsa alla tre eller åtminstone se filmen Fyren mellan haven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen ännu, men det vill jag gärna.

      Radera
  2. Pappan och havet skulle jag vilja läsa. Fyren mellan haven väntar i bokhyllan

    SvaraRadera
  3. Fyren mellan haven tänkte jag först läsa, men jag tror faktiskt jag nöjer mig med filmen där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har filmen kvar, men den ska jag se nån dag, tänkte jag.

      Radera
  4. Å, Tove Jansson! Kanske den bästa av dem alla

    SvaraRadera
  5. Pappan och havet vill jag gärna läsa så även Händelser vid vattnet som dessutom finns i min egen hylla helt oläst och allt!

    SvaraRadera
  6. Pappan och havet är väldigt fin, älskar Mumin-böckerna. Händelser vid vatten har jag tänkt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tröttnar aldrig på Muminböckerna!

      Radera
  7. Pappan och havet vill jag läsa. Fyren mellan haven var bland de bästa böckerna jag läste under förra året.

    SvaraRadera
  8. Idel olästa, men Fyren mellan haven är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  9. Ja Tove Jansson och Kerstin Ekman vill jag läsa men inte blivit av.

    SvaraRadera
  10. Bara läst Ekmans bok, men Fyren mellan haven vill jag ju läsa, tycks liksom inte bli av någon gång bara. ;)

    SvaraRadera
  11. Händelser vid vatten är bra. Tove Jansson var det länge sen jag läste något av. Fyren är jag nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyren mellan haven är riktigt läsvärd - en gripande historia.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...