fredag 5 juli 2019

Conversations with Friends av Sally Rooney

Jag passade på att plocka fram irländska Sally Rooneys roman Conversations with Friends, när jag skulle åka till Dublin för ett par veckor sedan.

Romanens berättare är Frances, en student som när boken börjar har sommarlov från studierna på Trinity College. Tillsammans med Bobbi, hennes vän och tidigare flickvän, uppträder hon som spoken-word-poet.

Efter en av föreställningarna följer de med Melissa, en fotograf som vill porträttera dem för ett reportage i en tidskrift, hem till hennes hus i en rik del av Dublin. Där träffar de också Melissas man Nick, en snygg skådespelare. Frances och Bobbi lockas av det gifta paret - Bobbi dras till Melissa och Frances fascineras av Nick. Efter ett tag inleder Frances och Nick ett hemligt förhållande, som mycket av boken kretsar kring.

Jag tycker om hur Rooney fångar de två studenterna, unga vuxna men utan de problem och begränsningar som ett vuxet liv med äktenskap innebär. Frances och Nicks trassliga relation lockar mig att läsa vidare och jag tycker om skildringen av Frances som på en gång ironiskt intellektuell i allt hon säger och gör, och samtidigt så sårbar i sina känslor (vilket hon gör allt för att dölja).

Boken är rakt berättad utan en massa onödiga beskrivningar. Precis som titeln antyder finns mycket konversation i boken, och ibland e-post-konversationer. Jag drogs verkligen in i berättelsen och hade svårt för att lägga ifrån mig boken.

Nu är jag nyfiken på Rooneys andra roman, Normal People.


Titel: Conversations with Friends
Författare: Sally Rooney
Utgivningsår: 2018
Förlag: Faber & Faber
Antal sidor: 336

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...