onsdag 17 juli 2019

Selmas Mårbacka

På vår lilla Sverigetur kom vi också till Mårbacka, gården där Selma Lagerlöf växte upp och som hon sedan i vuxen ålder lyckades köpa tillbaka. Vi gick en guidad tur genom minnesgården och fick se miljöerna hon tyckt så mycket om. Speciellt biblioteket med skrivbordet och käppen som stod lutad mot hennes stol, gillade jag. Man fick inte ta foton inne i huset, så tyvärr kan jag inte visa er hur fint det var.

Det finns också ett café där jag förstås åt en Mårbackakaka med vispgrädde och lingonsylt. Ett besök i butiken blev det också, men eftersom jag redan har många Lagerlöf-böcker köpte jag en snygg anteckningsbok istället.

Det är stort att besöka en favoritförfattares hem. Nu är jag sugen på att läsa en av Selmas romaner (fast jag har tyvärr ingen med mig på resan).





7 kommentarer :

  1. vi kör bara förbi... på väg till fjället, men skrädmjöl har jag hittat på ica.

    SvaraRadera
    Svar
    1. maken städade idag och hittade en gammal tjuga, det får bli bokmärke.

      Radera
    2. Passar fint med Selma som bokmärke! Ja, skrädmjöl finns tydligen lite överallt. Har aldrig provat att baka med det själv, men det var gott i Mårbackakakan.

      Radera
    3. gröt av skrädmjöl lär vara gott

      Radera
    4. Det kanske man borde prova!

      Radera
  2. Har varit där några gånger, bodde nära när jag bodde i Värmland! Julmarknaden där är jättemysig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att en julmarknad på Mårbacka är jättemysig!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...