onsdag 24 juli 2019

Långa listan till 2019 års Bookerpris är här

Igår presenterades långa listan till 2019 års Bookerpris. De korta listan (med sex böcker kvar) avslöjas den 3 september, och sedan utses vinnaren den 14 oktober.

En av dessa ska alltså koras till vinnare:

  • Margaret Atwood (Kanada), The Testaments 
  • Kevin Barry (Irland), Night Boat to Tangier 
  • Oyinkan Braithwaite (UK/Nigeria), My Sister, The Serial Killer 
  • Lucy Ellmann (USA/UK), Ducks, Newburyport 
  • Bernardine Evaristo (UK), Girl, Woman, Other 
  • John Lanchester (UK), The Wall 
  • Deborah Levy (UK), The Man Who Saw Everything 
  • Valeria Luiselli (Mexiko/Italien), Lost Children Archive 
  • Chigozie Obioma (Nigeria), An Orchestra of Minorities 
  • Max Porter (UK), Lanny 
  • Salman Rushdie (UK/Indien), Quichotte 
  • Elif Shafak (UK/Turkiet), 10 Minutes 38 Seconds in This Strange World 
  • Jeanette Winterson (UK), Frankissstein

Kul att se att Atwoods uppföljare till A Handmaid´s Tale är med på listan, liksom Night Boat to Tangier av Kevin Barry, eftersom jag bara för några veckor sedan stiftade bekantskap med honom och verkligen gillade det jag läste. En stor favorit hos mig är Lanny av Max Porter (som ju kommer till Bokmässan i höst) och sen kan jag bara inte förstå att jag missat att Jeanette Winterson har släppt en ny bok (den ska jag definitivt läsa).

2 kommentarer :

  1. Wintersons bok kände jag inte heller till. tack för hela listan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Är riktigt nyfiken på Wintersons bok.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...