söndag 1 mars 2020

Litteraturpristolvan: Revbensstäderna av Eva Ström

2003 tilldelades Eva Ström Nordiska rådets litteraturpris för sin diktsamling Revbensstäderna. Jag har valt att läsa boken till min utmaning Litteraturpristolvan.

Diktsamlingen blandar scener från den moderna storstaden (jag känner igen referenser till London) med termer från den mänskliga anatomin (som i titeldikten). Det märks att Ström har en tidigare yrkeskarriär som läkare.

Dikterna väjer inte för tunga teman som de hemlösa: "Nu låg de istället i rännstenen vid Tottenham Court Road", eller pedofilen: "jag är brottslingarnas brottsling/ men om jag bär min drift som/ en törst/ som aldrig får dricka/ kan jag leva/ kan jag undgå/ att bli brottslingarnas brottsling."

Dikterna kräver en del eftertanke, men är väl värda läsmödan.

En av mina favoriter i samlingen är den här (gillar särskilt att hon skriver "södergransmärtan"):

Depressionens skattningsskalor


Depressionens skattningsskalor
vet ingenting om sorgens akuta öppenhet

det strålande flödet av rinnande ljus
som kan drabba dig på en trappa, i folksorlet

En förfärlig blomma slår ut, flödande
av Guds djuriska, grymma kärlek

och förbinder dig med det förtappade
som närmar sig dig, oinlindat

också för ett kroniskt missbruk
blir ditt ansikte ett bete

som om dessa blickar känner igen
den ständiga södergransmärtan



Titel: Revbensstäderna
Författare: Eva Ström
Utgivningsår: 2002
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 64

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...