onsdag 24 juli 2013

Anneli Jordahl: Augustenbad en sommar

Den försupne poeten Andreas Öman, den vackra men svårt sjuka rättsrådinnan Amanda Eggerts och den unga och oskyldiga glansstrykerskan Maria. Dessa tre befinner sig i dramats mitt på den sörmländska kurorten Augustenbad, en sommar i början av 1890-talet.


Huvudpersonen i Anneli Jordahls Augustenbad en sommar är poeten Andreas Öman, som av sin fru och hennes familj skickats till kurorten för att behandlas för sina alkoholproblem. Han är en högst motvillig badgäst men han vågar inte riskera den skilsmässa som kan bli följden om han inte underkastar sig behandlingarna. Vi slår följe med honom genom plågorna: de iskalla baden, abstinensen och konflikterna med Dr. Liljedahl som förestår kurorten.  

Men det finns också glädjeämnen. De nattliga mötena med rättsrådinnan Amanda Eggerts är det som trots allt får Öman att stå ut. Hon utgör med sin skönhet och sin livsåskådning en stark lockelse för honom, trots att hon är svårt märkt av syfilis. Också strykerskan Maria, dotter till hans baderska fru Björk, lockar med sin ungdomliga skönhet.

Överhuvudtaget är Öman en man som kan ringas in med hjälp av kvinnorna. Förutom Amanda Eggerts och Maria präglas han av tankarna på sin mor, numera gammal och dement. Baderskan fru Björk som han fattar tycke för påminner honom just om modern. Inte att förglömma är Ömans fru som tycks ha stor makt över honom och hans kurortsvistelse.
 

Själva kurortsmiljön är en fascinerande och färgstark fond för berättelsens handling. Augustenbad är som ett samhälle i miniatyr, med tydliga klasskillnader mellan badgästerna och arbetarna som är anställda som baderskor, strykerskor och uppassare. Boken gör det möjligt att i fantasin förflytta sig till en kurort, en sommar under tidigt 1890-tal. 

 
Sörmlands museums webbutställning "Hur står det till?" kan man  läsa om den verkliga förlagan till Jordahls Augustenbad.

Det som gör allra starkast intryck på mig är ändå Jordahls språk. Romanen är lågmält berättad och varje formulering tycks vara vald med stor omsorg. Språket är poetiskt, precist och romanen är en ren fröjd att läsa!


Titel: Augustenbad en sommar
Författare: Anneli Jordahl
Utgivningsår: 2011
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 221
 

 

2 kommentarer :

  1. Ja, visst är det ett sällsamt vackert språk i den här romanen. Jag läste den tidigare i somras, strax efter att ha läst Anneli Jordahls roman om Ellen Key, Jag skulle vara din hund. Den är jag lite kluven till. Jag skrev om den för ett tag sedan: http://enovantadglanta.blogspot.se/2013/06/ellen-keys-strand.html
    Har du läst den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Jo, jag har också läst Jag skulle vara din hund, men det var för ett tag sedan så jag minns inte riktigt detaljerna... Men jag tror absolut att jag gillade den också! Delvis beror det nog på att vi för något år sedan i en bokcirkel hade temat Ellen Key, så jag var lite extra intresserad redan från början. Ska läsa ditt inlägg och se vad du tyckte!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...