onsdag 26 augusti 2015

Det litterära Kristianstad


Lite här och var i min hemstad Kristianstad har Gustaf Hellström-sällskapet placerat ut skyltar med citat från olika författare med anknytning till staden, till exempel just Gustaf Hellström och författare som Eva Ström, Birgitta Trotzig och Hjalmar Söderberg.
Ibland ordnar sällskapet också rundvandringar, och en sån var jag och sambon med på i somras.

Nu är det ju kanske inte lika rafflande som att vandra i Millennietrilogins fotspår i Stockholm eller nåt annat lika välkänt, men jag tycker det är ett väldigt bra  sätt att lyfta fram stadens litterära historia.

Vi fick till exempel utpekat huset där snörmakaren i Gustaf Hellströms Snörmakare Lekholm får en idé bodde, och andra platser som har anknytning till författaren. En annan intressant anekdot var när Lars Wivallius på 1600-talet i väntan på avrättning satt fängslad i en slags "fängelselåda" mitt på Stora torg. Hans brott var att han låtsas vara en svensk adelsman (Kristianstad var vid den här tiden danskt) och hade "besovit en adelig jungfru." Han låg där i lådan i ungefär tio veckor, bunden till händer och fötter och i en ohygglig stank, men lyckades till sist rymma.

Lite nya boktips blev det också. Till exempel har jag precis börjat läsa Eva Ströms Den flödande lyckan (2011), och jag gillar verkligen det jag läst hittills.
________________________________________________________________

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...