tisdag 24 april 2018

Veckans topplista: Exotiska länder

Varje vecka kör Johannas deckarhörna en topplista, där vi ska tipsa om fem böcker på ett visst tema:

"Visst blir det lätt så att man nästan bara läser böcker som utspelar sig i Norden, Storbritannien och USA? Därför tänkte jag att veckans topplista skulle handla om böcker som utspelar sig i exotiska länder och på så sätt samla läsinspiration som tar oss med till andra platser runt om i världen."

Här kommer min lista (utan inbördes ordning):

1. Jag har läst det mesta av colombianske Gabriel García Márquez, och en av mina favoritböcker är Kärlek i kolerans tid. Romanen handlar om kärleken mellan Florentino och Fermina, som verkligen är en kärlek som - till sist - överlever allt.

2. I Daniel Masons roman The Piano Tuner får pianostämmaren Edgar Drake ett ovanligt uppdrag. Han måste lämna tryggheten i London och resa till djungeln i Burma för att stämma ett piano åt en militärläkare.

3. Den fantastiska The Poisonwood Bible av Barbara Kingsolver handlar om familjen Price som 1959 åker till Belgiska Kongo för att missionera.

4. Ett annat exotiskt land är Mongoliet, och där utspelar sig Petra Hülovas roman Allt detta tillhör mig. Vi får följa fyra generationers kvinnor, från grässtäppen och ett liv nära hästarna, till en fattig och utsatt tillvaro i storstaden Ulanbaatar.

5. Till sist, Ingenstans i min fars hus av Assia Djebar, en skildring av författarens barndom i det koloniala Algeriet.

28 kommentarer :

  1. Så många intressanta böcker! Jag måste läsa mer av Marqués och Assia Djebars bok är jag mycket intresserad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket intressant som bara väntar :-)

      Radera
  2. Tack för fina tips på spännande böcker.

    SvaraRadera
  3. Allt detta tillhör mig tillhör snart mig! Verkar så intressant, så jag klickade hem den omg.
    Synd att Klingsolver och Mason inte finns översatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske inte finns i tryck längre, men om du lånar på bibliotek hittar du både Pianostämmaren och Giftträdets bibel där.

      Radera
  4. osäkert om jag läst någon av dessa, för mig är det mesta exotiskt utanför dörren... här på Hisingen har vi spännande kaféer, affärer med knasiga matvaror, ingen pratar svenska, jag tycker det är spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Det finns så mycket nytt att lära sig och ta intryck av.

      Radera
  5. Har bara läst Ingenstans i min fars hus och blir nyfiken på Allt detta tillhör mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa från ovanliga platser, tycker jag.

      Radera
  6. Márquez har jag läst och Djebar. Hülova låter jättespännande!

    SvaraRadera
  7. Oj, känner inte igen någon här, va spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går hur bra som helst att resa till exotiska länder från läsfåtöljen :-)

      Radera
  8. Har inte läst någon av dessa, men exotiska länder är det ju :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, exotiskt i våra ögon i alla fall :-)

      Radera
  9. Kul att du tog med Garcia Marquez!

    SvaraRadera
  10. förskräckligt vad månaderna går fort! äntligen har jag läst en portugisisk bok
    https://mrscalloway.blogspot.se/2018/04/walters-dotter.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden går fort :-) Svårt att hinna med att läsa både från månadens språk (så mycket som jag skulle vilja) och samtidigt hinna med allt annat. Men kul är det!

      Radera
  11. Tack för intressanta tips. Inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  12. Har inte läst någon av dessa, tack för intressanta tips!

    SvaraRadera
  13. (Doris Lessing har skrivit många bra noveller:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/04/en-man-och-tva-kvinnor.html

    SvaraRadera
  14. Åh, 'Pianostämmaren' tyckte jag verkligen, verkligen om! På grund av svår tröttma har jag inte gjort någon 'Veckans topplista' än, men den hade jag tänkt ha med när jag filurade tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den bra! Det var längesen jag läste den nu, men den gjorde starkt intryck på mig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...