torsdag 21 mars 2019

Månadens språk: Att sälja vitkål av Mo Yan

Till månadens språk har jag läst ytterligare en novell översatt från kinesiskan, den här gången av 2012 års Nobelpristagare, Mo Yan. Novellen heter "Att sälja vitkål" och kommer från novellsamlingen Den genomskinliga rättikan.

Novellen handlar om en fattig tolvårig pojke och hans hårt arbetande mor. Hela säsongen har de odlat vitkål: de har planterat, gallrat, vattnat, plockat bort insekter och skördat. Eftersom de är fattiga har modern sålt alla vitkålshuvud utom tre. Dessa ser sonen fram emot att de ska använda som fyllning till piroger och äta när det snart ska firas nyår.

Men nu bestämmer modern att de måste sälja också den sista vitkålen. Pojken gråter vid beskedet men tvingar sig ändå att följa med modern den långa vägen till marknaden. Tyvärr blir hans uppförande en besvikelse för modern.

Novellen handlar inte främst om fattigdom, utan om en pojkes vilja att respektera och hedra sin mor, och ledsamheten som infinner sig när han misslyckas.

Novellen passar också in på nr. 8. i Läs en novell IV: Läs en novell vars titel består av tre ord.


Titel: "Att sälja vitkål"
Ur: Den genomskinliga rättikan
Författare: Mo Yan
Översättare: Göran Malmqvist
Utgivningsår: 2014
Förlag: Tranan
Antal sidor: 7

6 kommentarer :

  1. stark och grym bok om bönder, Mo Yan är inte riktigt min favorit... fast viktiga böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft svårt för vissa av hans romaner där jag har gett upp läsningen. Fast jag tyckte om hans bok Förändring och gillade också den här novellen.

      Radera
    2. (jag hade Vitlöksballaderna i huvudet, grym bok)

      Radera
  2. (jag ändrar på utmaningen lite mer göteborgskt:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/03/recensionsexemplar-helgfraga.html

    SvaraRadera
  3. hoppsan! har har vi valt samma bok men inte samma novell. placeringen i utmaningen också samma. jag tycker att Mo Yan skiftar väldigt. en del är för hemskt. annat går mycket bra.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...