måndag 25 augusti 2014

Tematrio - långbetitlad

Veckans ämne i Lyrans tematrio är böcker med långa titlar. Precis hur långa titlarna ska vara får man själv avgöra, och också om man väljer böcker man gillat eller ogillat, eller sådana man inte har hunnit läsa ännu.
 
Mina tre är alla böcker jag gärna rekommenderar er att läsa, om ni inte redan gjort det:

1. Marina Lewyckas roman En kort berättelse om traktorer på ukrainska handlar om en åttifyrårig far som till sina båda döttrars förskräckelse blir betuttad i en mycket yngre kvinna. Eller som en av döttrarna själv berättar i romanens inledning:
 
"Två år efter att min mamma hade dött blev min pappa kär i en tjusig blond ukrainsk frånskild kvinna. Han var åttiofyra och hon var trettiosex. Hon briserade i våra liv som en skär fluffig bomb, rörde om de grumliga vattnen, rev upp ett slam av gamla begravda minnen till ytan och gav familjespökena en rejäl känga i baken."


2. Bok nummer två har en välkänd mångordig titel, som jag inte kan låta bli att ha med i min trio. Många intresserade sig också just för den långa titeln, när Håkan Nesser skrev sin Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö (även hans roman Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla hade ju platsat i den här trion).
 
Boken är utspelar sig på sextiotalet och huvudperson är 14-årige Erik.  Han bor över sommaren tillsammans med sin kompis Edmund och sin äldre bror i familjens stuga ute i skogen. Boken är både en skildring av hur det är att vara tonåring och upptäcka livets mysterier, och samtidigt en kriminalroman, eftersom detta är sommaren när "det Fruktansvärda" ska hända.
 
 
3. Den sista boken i min trio med långa titlar är Johanna Nilssons Hon går genom tavlan ut ur bilden. Boken handlar om Hanna, som man får följa både när hon är i 11-12-årsåldern och i kortare avsnitt när hon är vuxen och befinner sig på ett mentalsjukhus.
 
Romanen handlar om mobbing och utsatthet, och det är gripande läsning. Det är Johanna Nilssons debutroman, och sedan dess har hon skrivit många andra böcker som jag också gillar.
 

30 kommentarer :

  1. Håkan Nessers bok försökte jag mig på men gillade inte alls. De andra har jag inte hört så mycket om.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har ju lite annan stil än hans mer traditionella deckare - jag gillar det mesta han skrivit!

      Radera
  2. Ettan är den enda jag läst av dina men trean väntar i bokhyllan

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag sugen på alla dina tre val:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! Det finns så mycket som är värt att läsa!

      Radera
  4. Å, det är en jättebra trio! "Kim Novak..." är en av Nessers bästa tyckte jag, för att den inte är så mycket polisdeckare utan mest en uppväxtskildring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Kim Novak - jag tycker i och för sig mycket om hans vanliga deckare också, men håller med om att uppväxtskildringen är riktigt bra.

      Radera
  5. Inte läst någon av dessa men nr 1 och 2 står på min TBR lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något trevligt att se fram emot!

      Radera
  6. Kim Novak kom med på min lista också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både en lång titel och en riktigt bra bok, tycker jag!

      Radera
  7. Nummer ett har jag hört mycket gott om! Trean låter intressant, jag vet att jag har hört talas om den förut.

    Jag har för mig att jag har börjat på Kim Novak, men jag har uppenbarligen inte läst klart den...

    SvaraRadera
  8. den där ukrainska boken äger jag men har inte läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt kul faktiskt, och samtidigt tänkvärd!

      Radera
  9. Kim Novak minns jag! Jag vet att jag och andra har haft olika synpunkter vem som var mördaren :)

    SvaraRadera
  10. Jag har bara läst den sista och det var verkligen skakande läsning som grep tag i en. Din första vill jag verkligen läsa; har haft den på att läsa-listan ett bra tag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Hon går genom... är gripande läsning!

      Radera
  11. Tre mycket bra böcker med långa titlar! Läst och gillat alla tre.

    SvaraRadera
  12. Hon går ut ur tavlen... läste jag för ganska länge sen och har totalt glömt vad den handlade om, men kommer ihåg att jag tyckte om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den också! Kul det där att man kan minnas en känsla av en bok, utan att minnas så mycket annat :-)

      Radera
  13. Älskade verkligen En kort berättelse om traktorer på ukrainska. Varför kom jag inte att tänka på den? Hon går genom tavlan ut ur bilden läste jag när den kom ut, men var inte helt förtjust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kort berättelse... är riktigt kul och bra!

      Radera
  14. Nummer två och tre är sådana som jag känner till och funderat på att läsa.

    SvaraRadera
  15. Jag har inte läst någon av böckerna, tack för tips, de låter spännande alla tre!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...