måndag 11 augusti 2014

Jag borde läsa Birgitta Stenberg

Nu börjar vardagen hemma hos oss igen. Sambon är på jobbet, sonen på fritids och jag börjar dagen med kaffe och senaste numret av Vi läser, innan det är dags att på allvar ta tag i studierna igen.
 
Jag kommer till reportaget om Birgitta Stenberg och tänker att det är konstigt att jag aldrig kommit mig för med att läsa en endaste av hennes böcker. Jag vet inte varför egentligen, och hon har ju skrivit massor dessutom.
 
 
Det är ett spännande reportage som blev skrivet först efter ett återbud - Birgitta Stenberg var för sjuk för att kunna genomföra intervjun, men fick sedan en period av ny energi då reportageteamet bjöds in igen. Hon är född 1932 och är sjuk i cancer, och detta att man tillsammans med författaren själv ser tillbaka på hennes liv och utgivning, ger texten en alldeles speciell stämning.
 
Man tänker att hon har lämnat sitt skrivande bakom sig nu. Men sen avslöjas det i reportaget att hon och hustrun Kerstin håller på att gå igenom det sista i ytterligare ett manuskript, så en bok till lär det ju bli i alla fall.
 
Jag blir förstås nyfiken på att läsa någon av Stenbergs böcker, men vet inte riktigt vad jag ska välja. Kanske Kärlek i Europa från 1981, som verkar vara en av hennes mest omtyckta?
 
Har du läst Birgitta Stenberg? Vilken bok skulle du rekommendera?
 
 

2 kommentarer :

  1. Jag har Kärlek i Europa oläst i hyllan, kanske nåt för nästa bloggutmaning. Jag har läst diverse noveller av henne, nu senast en samling som heter just Erotiska noveller, som bl.a. innehåller en inre monolog av en pedofil på semester i Thailand. Mycket obehaglig, för att den känns trovärdig utan att personen är ett monster. Rekommenderar. Jag lyssnade också på ett sommarprat av henne för ett par år sedan som också var mycket intressant. (Troligen det här.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla tips! Sommarpratet har jag också missat, så det blir jag sugen på att lyssna på. Hon verkar vara både en väldigt intressant människa och en intressant författare!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...