tisdag 19 augusti 2014

Tematrio - snyftböcker

När Lyran bjuder in oss att skriva om snyftböcker till veckans tematrio, tänker jag först att det inte kommer att bli lätt det här. Brukar jag snyfta så mycket när jag läser?
 
Men efter lite funderingar inser jag att, jo, det händer visst lite då och då. Ibland för att boken helt enkelt är sorglig, ibland för att den skildrar något som är orättvist, ibland för att jag känt igen mig i det som skildras.
 
De tre som jag först kommer på är de här:
 
1. Jeanette Wintersons självbiografiska bok Why be Happy When You Could be Normal? har mycket som kan få tårarna att trilla: orättvisor, ensamhet, utanförskap, vilsenhet, kärlek och försoning. Läs vad jag tyckte om boken här.
 
2. En annan bok som alldeles nyligen fått mig att snyfta, är M.L. Stedmans Fyren mellan haven. Den handlar om barnlöshet, de traumatiska upplevelserna som ett krig efterlämnar, men också om stark men komplicerad kärlek.
 
3. Mitt tredje exempel är en riktig storsnyftare, nämligen John Greens The Fault in Our Stars. Den boken kan väl inte lämna någon oberörd, med sin kärlekshistoria mellan två unga människor som båda har dödlig cancer. Här kan du läsa vad jag tyckte om boken.
 
 
 

22 kommentarer :

  1. Greens bok verkar finnas i var och varannan trio - kanske dags för mig att plocka den ur bokhyllan och läsa den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen både väldigt bra och väldigt snyftig!

      Radera
  2. Dina två första har jag inte läst, men Fyren mellan haven finns på min TBR lista. Förr eller senare exploderar jag har jag däremot snyftat mig igenom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du trevlig läsning framför dig!

      Radera
  3. Ja men just det Fyren mellan haven tjöt jag ganska kraftigt till också. Den översta har jag inte läst.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Why be happy... är helt klart en av de bästa böckerna jag läst på länge, så den kan jag varmt rekommendera!

      Radera
  4. Tack för fina tips! Fyren mellan haven vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Fyren mellan haven rekommenderar jag verkligen!

      Radera
  5. Här var det också John Green, får börja fundera på att läsa den:). Fyren mellan haven har jag på listan, måste läsa den snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, John Greens bok är väl snyftboken nummer ett... på ett bra sätt naturligtvis :-)

      Radera
  6. du valde också Fyren mellan haven! hjärtslitande, tyckte jag

    SvaraRadera
  7. Jag vill läsa Jeanette Winterson! Tänkte på det så sent som igår när jag såg att en Ruth Rendell-bok var dedicerad till Winterson. Fyren mellan haven har jag varit sugen på sedan jag såg det vackra omslaget för första gången :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeanette Winterson är verkligen jättebra, så det tycker jag absolut att du ska göra! Fyren mellan haven rekommenderar jag också!

      Radera
  8. Dina två första har jag ännu inte läst, men nu måste jag nog ta tag i dem! Stod och höll i Winterson på bibblan häromveckan ju! Så tack för tipsen. =)

    SvaraRadera
  9. Jag har läst nummer ett och nummer tre. John Greens grät jag till, men jag minns inte om jag grät när jag läste Varför vara lycklig när du kan vara normal? Jag minns mest att jag blev arg på mamman och fascinerad av Wintersons relation till henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wintersons bok är nog ingen "klassisk" snyftare egentligen, men det räckte till för att jag skulle börja snyfta i alla fall :-)

      Radera
  10. De två sista har jag läst och gråtit till. Winterson har jag tänkt läsa men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera
  11. Green är med på min lista med, men egentligen vill jag inte läsa snyftböcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inget jag heller siktar in mig på. Fast ibland blir det ju lite snyftigt ändå :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...