fredag 29 augusti 2014

Bokbloggsjerka - sommarens läsning

Nu har Annikas litteratur- och kulturblogg dragit igång med sin bokbloggsjerka igen, och frågan att besvara är denna:

Vad har du läst för spännande böcker i sommar?

Som vanligt kan jag konstatera att sommaren numera inte är en tid då jag hinner läser speciellt många böcker. Men en och annan har det förstås blivit.

Mestadels har jag läst böcker inspirerade av den resa till sydvästra England som jag och familjen gjorde. Jag gillar att läsa böcker som utspelar sig på platser jag besöker, och till exempel har jag läst Jane Austens Persuasion och Northanger Abbey, Daphne du Mauriers Jamaica Inn och Virginia Woolfs En skiss ur det förflutna. Mycket klassiskt engelskt alltså.
 
Varje onsdag ett tag framöver bjuder jag förresten på ett nytt inlägg i temaserien Min bokliga resa, som handlar om en eller flera böcker och den plats i England de hör samman med (hittills till exempel om Jane Austens Bath och Tintagel och Kung Arthur).
 
Men jag har också läst lite annat. Ett par brasilianska böcker har det blivit - jag gillade särskilt Vanessa Barbaras Salladsnätter. En annan av sommarens favoritböcker var Neil Gaimans Coraline, som det äntligen blev av att jag läste.
 
Den här veckan är det också utlottning i bokbloggsjerkan, och om jag nu skulle gå och vinna, vill jag helst ha den här bokasken från Nillas handelsbod:
 
 

36 kommentarer :

  1. En skiss ur det förflutna vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt intressant att läsa om Woolfs barndom!

      Radera
  2. Det är länge sen jag läste Daphne du Maurier, men nu blev jag sugen på att läsa om de böckerna.Brasilianskt vore nog kul att prova på.

    SvaraRadera
  3. Vad spännande med brasilianskt! Jag tror inte jag läst en enda bok från Brasilien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ganska mycket nyutgivet brasilianskt, såklart på grund av Bokmässan.

      Radera
  4. Jag har läst mycket, men jag har å andra sidan inte rest till underbara UK i år. Ser fram emot nästa inlägg därifrån :)

    SvaraRadera
  5. Boklig resa låter skoj, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra kombination! Välkommen att titta in på onsdag för del 4 i serien!

      Radera
  6. Salladsnätterna låter som en fin bok, och härligt med boklig resa!

    SvaraRadera
  7. Neil Gaiman börja jag bli riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittills bara läst Coraline, men den gillade jag verkligen!

      Radera
  8. Jag läste en bok av Neil Gaiman och de var hans senaste men jag gillade tyvärr inte den så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag precis fått hem från bibblan, så vi får väl se om jag gillar den. Coraline tyckte jag mycket om iaf.

      Radera
  9. Coraline måste jag läsa och Salladsnätter bara för det är en så lustigt titel;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt en ganska lustig titel, men den får sin tydliga förklaring i boken.

      Radera
  10. Salladsnätter är jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
  11. Salladsnätter har gjort mig lite nyfiken :)

    SvaraRadera
  12. Coraline är den enda av dina böcker som jag läst.

    SvaraRadera
  13. Salladsnätter har jag sett mycket på alla bokbloggar, får nog kolla upp detta.

    SvaraRadera
  14. Vad härligt att resa dubbelt på det sättet :)

    SvaraRadera
  15. Intressanta boktips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas du hittade nåt du kommer att gilla!

      Radera
  16. Det blev en del spännande böcker för dig i sommar i alla fall, så kul!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...