onsdag 13 augusti 2014

Min bokliga resa, del 1: Det här kallar jag en riktig bokhandel

Under sommarens Englandsresa samlade jag på mig bilder och intryck från olika platser med litterära anknytningar, och dessa tänkte jag nu bjuda er på i en serie inlägg som jag har valt att kalla Min bokliga resa. Jag mjukstartar med att berätta om Topping & Company Booksellers.

Under de två veckorna i England blev det förstås ett och annat besök i olika bokhandlar, allt ifrån välsorterade kedjor som Waterstones till antikvariat som ibland var härligt charmiga och ibland så dammiga och fulla av mögellukt att det tyvärr knappt gick att vistas där.
 
Men min absoluta favoritbokhandel hittade jag i Bath, alldeles i början av vår resa:
 
 
Topping & Co finns alltså i Bath i Somerset, men också i Ely i Cambridgeshire och snart även med en filial  i skotska St. Andrews.
 
Så fort man kliver över tröskeln känner man den speciella atmosfären:
 

Väl intrampade golvbrädor, svag jazzig musik i bakgrunden och välsorterade bokhyllor från golv till tak.
 
 
Om man känner för att slå sig ner och fundera lite över sina inköp eller kanske bara prata lite om böcker eller nåt annat, kan man passa på att ta för sig av det te eller kaffe som finns framdukat här och var:
 
 
Det är förstås stor risk att man kommer ut med välfyllda shoppingpåsar från en sån här bokaffär. Urvalet kändes noga uttänkt - naturligtvis fanns det gott om skönlitteratur, både i pocket och inbundet, men också till exempel en tre bokhyllor stor samling av böcker om "Literary Travel". Lägg därtill kunnig och hjälpsam personal och du är verkligen  i "a haven for book lovers."
 
 

16 kommentarer :

  1. Något sådant skulle man vilja se här i Sverige. Underbara foton och man blir glad över att det finns sådana här platser för bokälskare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blev verkligen helt glad och lugn bara man klev över tröskeln!

      Radera
  2. Vilket mysigt ställe!

    SvaraRadera
  3. sånt kan man leva länge på! underbart!

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart ställe! Hade det funnits ett sånt där jag bor hade jag varit helt pank ;)

    SvaraRadera
  5. Åh detta missade jag i Bath. Spännande att den finns i vackra Ely som jag alltid åker förbi med tåg men inte hunnit stanna i än. Nu måste jag ännu mer prioritera ett stopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du måste titta inom Ely - på bild ser den bokhandeln precis lika trevlig ut som den i Bath!

      Radera
  6. Det ser verkligen fint och supermysigt ut i den bokhandeln! Man riktigt längtar dit tack vare dina fina bilder! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen ett riktigt mysigt ställe!

      Radera
  7. Vi måste tillbaka till Bath!!!
    https://barabrittiskt.wordpress.com/2015/02/26/storbritanniens-basta-butiker/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en speciell bokhandel i Bath alltså - jo, dit måste man åka igen. Och igen :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...