tisdag 12 augusti 2014

Tematrio - Karin

Lyran är tillbaka med en tematrio, och eftersom jag inte knåpat ihop en sedan i början av sommaren, blev jag riktigt sugen på att vara med. Hennes uppmaning lyder:
 
Berätta om tre bra böcker/texter som antingen är skrivna av eller om någon Karin!
 
Så ett stort och lite försenat grattis till Lyran på Karin-dagen (och till mig själv också faktiskt), och nu över till trion:
 
 
 
1. Karin Boye är nog den mest självskrivna Karin bland författarna, i alla fall om jag får bestämma. Jag tycker mycket om hennes dikter, men idag tänkte jag tipsa om hennes dystopi Kallocain från 1940. Det är ett otäckt samhälle hon skildrar, styrt av militär och polis, och där kemisten Leo Kall har framställt ett sanningsserum.
 
2. Anna-Karin Palm är min Karin nummer två. I hennes debutbok Faunen från 1991 står det helt plötsligt just en faun i Amelia Spencers arbetsrum. Tiden är 1800-tal, platsen London, och med en faun i närheten blir sig inget likt igen. Som så ofta med Palms böcker utspelar den sig på flera olika plan, så förutom Amelias historia, får vi också följa Anna som lever i London på 1980-talet.
 
3. Till sist, en bok av Karin Alvtegen. Jag gillar hennes förmåga att skildra psykologiskt intressanta personer och händelser, och Fjärilseffekten från 2013 är inget undantag. Titeln syftar på den lag som citeras i början av romanen: "En marginell påverkan i systemet kan på sikt få stora och oförutsägbara effekter någon annanstans." Boken inleds med en notis om en tågolycka, och sedan får läsaren följa med tillbaka i tiden och läsa om de personer och de slumpartade händelser som till sist leder fram till denna katastrof.
 
 
Om du också vill vara med i tematrion, eller bara vill läsa alla intressanta svar - ta en titt hos Lyrans noblesser!

26 kommentarer :

  1. Svar
    1. Fast det vara ganska svårt den här gången, tyckte jag...

      Radera
  2. Boye och Alvtegen fanns i min trio också.

    SvaraRadera
  3. Kallocain är fin. Fjärilseffekten skulle jag gärna läsa!

    SvaraRadera
  4. Anna-Karin Palm verkar väldigt intressant. Och Kallocain ska jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade verkligen Faunen när den kom ut - väl värd att läsas nu också!

      Radera
  5. Anna-Karin Palm är jag inte bekant med. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  6. Spännande tips! Den enda jag har läst är Kallocain, men den är bra och fick vara med i min trio :)

    SvaraRadera
  7. Karin Boyes dikter har jag läst men inte bok än, de andra har jag inte heller hunnit med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dikterna är fantastiska, men Kallocain är också riktigt bra!

      Radera
  8. Har läst och tyckt om några Alvtegen, men har inte läst de senaste. Borde ta tag i det :)

    SvaraRadera
  9. Kallocain hittade jag faktiskt i källaren häromdagen när jag gick igenom min farmors böcker som stått nerpackade ett tag. Kanske dags att läsa den med andra ord :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag! Extra spännande är att läsa en dystopi som är skriven för ganska länge sedan - man har ju faktiskt en del av verklighetens facit...

      Radera
  10. jättefin trio! missa inte Anna - Karin Palm i Hässleholm den 19/10!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, kommer hon dit! Jag har faktiskt inte kollat upp programmet för Hässleholm ännu, men det ska jag ta tag i direkt. Tack för tipset!

      Radera
  11. Alvtegen är med på min lista med, just den där ligger fortfarande här hemma och väntar på att läsas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är bra - tror inte du kommer att bli besviken på Fjärilseffekten!

      Radera
  12. Boye och Alvtegen hamnade med hos mig också. Ska se till att läsa Kallocain nu i år till topp 100 trippeln :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ju en jättebra idé! :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...