söndag 3 mars 2024

Februari 2024

Februaris läsning ägnade jag mest åt noveller från Kanada, vilket var månadens tema i Novellresan 2024. Här kan du läsa mer om vad jag tyckte om Alice Munros och Margaret Atwoods noveller, som var de författare jag riktade in mig på.

I februari var jag också på ett läsretreat i Varberg, vilket var riktigt trevligt! Vi bokcirklade om Therese Widenfjords Med bergens andetag med författaren själv, vi hade pocketutbyte och en massa andra trevligheter. Det var också kul att träffa andra bokbloggare, och dessutom några som jag tidigare aldrig träffat "på riktigt":


Under helgen i Varberg fick jag också tips om att jag verkligen borde läsa Järtecken av Christoffer Carlsson, så sagt och gjort, det gjorde jag och jag gillade den verkligen. Jag tänker absolut läsa del två och tre i Hallandssviten också.

Februari var också månaden för ett återbesök till London. På schemat hade vi bland annat en fotbollsmatch och några restaurangbesök, men naturligtvis hann jag också med en tur (eller faktiskt två) till Waterstones Piccadilly, en bokaffär som jag verkligen tycker om och alltid återvänder till när jag är i London:


Den här gången passade jag också på att besöka Word on the Water, en bokhandel som finns på en pråm i Regent's Canal. Ett riktigt coolt ställe:



Under Londonresan blev det inte mycket läst, även om jag fick en favoritförfattares senaste bok med mig hem, nämligen Jeanette Wintersons Night Side of the River. Jag har precis börjat läsa, så det ska bli spännande att se om den är lika läsvärd som jag tror och hoppas.

Den sista boken jag hann med att läsa ut under februari var boken till bokcirkeln jag är med i. Vi har just nu "tema djur" och första boken var Shelby van Pelts Remarkably Bright Creatures. Jag är lite kluven till boken, måste jag säga. Vissa delar uppskattar jag, men annat känns lite väl förutsägbart. Med det sagt verkar många älska boken, så den är säkert väl värd att rekommendera ändå. Vad som i alla fall inte alls var förutsägbart var precis det som gjorde att den passade in i vårt tema, nämligen att en av berättarna är en supersmart bläckfisk.

Nästa bok på djurtemat blir Kerstin Ekmans Hunden. Den läste jag för massor av år sedan, så det ska bli kul att läsa den igen och se vad jag tycker. Jag fortsätter också med Wintersons bok, och i Novellresan är det tema Mårbacka som gäller, så det kommer alltså att bli noveller av Selma Lagerlöf i mars. Det ser jag fram emot.

2 kommentarer :

  1. Word on the Water är fantastisk, synd att man inte orkar bära så mycket böcker i flyget 📚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gäller att behärska sig lite :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...