fredag 1 mars 2024

Novellresan i mars: Mårbacka

Under mars månad kommer Novellresan 2024 att ta oss till Mårbacka, och det är nog inte så svårt att lista ut att det ska handla om noveller av Selma Lagerlöf.

Mårbacka är Lagerlöfs värmländska barndomshem, som hon till slut lyckades köpa tillbaka med hjälp av prispengarna hon fick i samband med Nobelpriset i litteratur 1909. Väl värt ett besök, om du skulle ha vägarna förbi.

Lagerlöf har förstås skrivit flera nu klassiska (och mycket läsvärda) romaner, men hon skrev också många noveller. Hon skrev dem bland annat för tidskrifter och jultidningar, men novellerna återfinns också i flera samlingsverk. 

Läs en av novellerna jag tipsar om, läs flera eller läs alla - du väljer! (det går förstås också lika bra att läsa helt andra noveller på temat). 

Noveller:
  • Fyra Selma Lagerlöf-noveller i en ask från Novellix: Tjänsteanden, Frid på jorden, Vägen mellan himmel och jord, Dödskallen
  • Spökhanden (Novellix)
  • Bortbytingen (finns t ex i Svenska noveller : Från Almqvist till Stoor)
  • Massor av noveller av Lagerlöf finns också på Litteraturbanken.se - där kan du t ex läsa ur samlingarna Osynliga länkar, En saga om en saga och andra sagor eller Troll och människor. 
Tips:
  • Jag vill sätta världen i rörelse: En biografi över Selma Lagerlöf av Anna-Karin Palm
  • Dokumentärserie om Selma Lagerlöf: Selma Lagerlöf | SVT Play

7 kommentarer :

  1. Selma har en egen hylla hos mig:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2021/02/selma-ar-inte-ensam.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant med Selmas självbiografiska:
      https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/03/marbackasviten-av-selma-lagerlof.html

      Radera
    2. Jag har ingen egen hylla, men gott om Selma-böcker! Vad gäller noveller finns det ju många olika böcker att välja på - hittade flera samlingar riktade till barn- och ungdom också, som alltså innehåller just hennes noveller.

      Radera
  2. det har hon hos mig också. jag återkommer i frågan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske borde skapa mig en Selma-hylla jag också :-)

      Radera
  3. Senast i december hade jag en novell av Selma Lagerlöf på min blogg så jag tänker läsa en novell av Göran Tunström istället. Mårbacka ligger ju i Sunne kommun och Göran Tunström fick Mårbackapriset 1976.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju perfekt! Dyker inte Selma upp i Tunströms Juloratoriet förresten?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...