torsdag 12 juni 2014

Novelltema: Allt har sin tid av Alva Dahl

För ett par veckor sedan köpte jag den senaste novellfyran från Novellix, och skrev här om Håkan Nessers Herr Kadar. Nu har jag läst ännu en av berättelserna, nämligen Allt har sin tid (2014) av Alva Dahl.
 
Alva Dahl är en ny bekantskap för mig, men tydligen arbetar hon som litterär översättare från engelska och norska, och har till exempel översatt Zadie Smiths böcker till svenska. Dessutom är hon doktorand i nordiska språk vid Uppsala universitet.
 
I novellen Allt har sin tid får vi möta Sabina, en tjugofemårig tjej som pluggar till lärare och samtidigt undervisar på en kvällskurs i tyska. Hennes pappa tycker att tyska är ett löjligt språk, och förstår inte tjusningen med författare som Kafka och Brecht. Hennes mamma är mest bekymrad för att allt ska gå bra för dottern.

Och så står alltså Sabina där med en tolv personer stor grupp studenter som av olika anledningar vill lära sig lite tyska: några är blivande au pairer och det finns en äldre man som verkar besviken över att läraren verkar så ung och oerfaren.

Men en av studenterna är en man som Sabina hade hoppats att hon aldrig mer i hela sitt liv skulle behöva träffa. Och nu sitter han alltså där i hennes klassrum och får henne att - när eleverna inte ser - totalt tappa fattningen:
 
"Vad kände jag för honom? Att han var ond. Huggen i strupen gjorde mig rädd att jag inte skulle lyckas ta mig hem på cykeln, men jag var också rädd på någon mer abstrakt nivå för att det nu var bevisat att han fortfarande fanns och gick runt på jorden, och till och med i min stad där jag trodde att det inte fanns en enda människa jag kände hemifrån."
 
Något har alltså hänt i Sabinas förflutna, något avskyvärt, som nu tränger upp till ytan igen. Allt har sin tid är en psykologisk skildring av hur vi tränger undan och lever vidare, men ändå inte kan undgå att påverkas av det vi utsätts för.
 
 
 
Titel: Allt har sin tid
Författare: Alva Dahl
Utgivningsår: 2014
Förlag: Novellix
Antal sidor: 27
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...