tisdag 3 juni 2014

Novelltema: Herr Kadar av Håkan Nesser

Nu var det ett tag sedan jag skrev något om en novell till mitt tema, vilket jag ju en gång startade för att komma igång med att läsa fler noveller. Det verkar alltså fortfarande som om romanerna ofta lyckas tränga undan det kortare formatet i min läsning...
 
Men nu har jag nyligen köpt de fyra senaste novellböckerna i Novellix utgivning, och den första jag har läst av dem är Herr Kadar (2014) av Håkan Nesser:
 
 Novellen utspelar sig på en ö utanför Tanzanias kust. Där befinner sig berättelsens "vi", ett icke namngivet eller på annat sätt beskrivet par, på en semesterresort. Istället för att djupdyka i de här två personernas inre, låter Nesser oss spana mot de andra semesterfirarna genom huvudpersonernas ögon.
 
Förutom de själva finns det på hotellet ett tyskt nygift par, två engelska väninnor, fyra italienare och ett holländskt par som redan befunnit sig på orten ett tag och snart ska åka hem igen. Och sen finns det en person till, mannen i titeln, Herr Kadar.
 
Herr Kadar är inte riktigt som de andra. Han bär alltid kostym, trots värmen, och han talar inte med någon, utan sitter där själv vid sitt bord i restaurangen och läser i en bok. Efter någon dag får de andra reda på att han bara talar ungerska, vilket skulle kunna förklara varför han inte försöker kommunicera. De får också reda på att han är en av världens bästa dykare.
 
Med denne smått mystiske man i berättelsens mitt, får vi läsa om en typisk semesteridyll. Fast allt är förstås inte så idylliskt som det först verkar.
 
 
Titel: Herr Kadar
Författare: Håkan Nesser
Utgivningsår: 2014
Förlag: Novellix
Antal sidor: 28
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...