måndag 9 juni 2014

VM och fotbollsböcker

Den här veckan inleds VM i fotboll från Brasilien, vilket jag tycker ska bli jättekul! Och i samband med detta vill jag gärna tipsa om några böcker med fotbollsanknytning.

Den första jag kommer att tänka på är numera klassiska Åshöjdens bollklubb av Max Lundgren, som man till exempel kan lyssna på som ljudbok:



Om man vill läsa biografier om kända fotbollsspelare, kan man (om man inte som så många redan gjort det) läsa Jag är Zlatan Ibrahimovic: min historia av Zlatan själv och David Lagercrantz. Annars kan man läsa om en annan storhet, i Messi: biografin av Guillem Balague:


Erik Niva har skrivit tre böcker med reportage från olika fotbollsrelaterade ämnen. Den senaste av dem är Utväg fotboll:


Engelska Nick Hornby har skrivit om en fanatisk fotbollssupporter, i Fever Pitch:



Det finns också många barnböcker med fotbollstema. Till exempel löser Lasse och Maja Fotbollsmysteriet i Martin Widmarks bok. Det finns också en serie om fotbollsspelaren Ted, till exempel i Ut med domarn! av Malin Stehn. En annan bok som kan vara bra att ha för att förklara alla regler i sporten är Spinkis fotbolls-ABC av Lasse Anrell och Matti Lepp:
 
 
 
Har du tips på fler bra böcker om fotboll?

2 kommentarer :

  1. fotbollen blir aldrig vad den varit sedan Zinedine Zidane slutade... men jag får väl ge den en chans, kanske

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det kanske :-) Men vem vet, kanske hittar du en ny favorit i år? Annars kan man ju läsa en god bok eller två istället!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...