onsdag 1 januari 2014

2014 och dags för en ny bok-bok





Det här är mina bok-böcker, dvs de böcker där jag skriver in vad jag har läst. Inga recensioner, ingen betygsättning, utan bara precis författarens namn, bokens titel och det datum jag läste boken.
 
Jag började med det här i juli 1992 (tänk vad kul om jag hade börjat mycket tidigare!) och den allra första boken som jag noterade var Jonas Gardells Passionsspelet. Trots att jag inte skriver mer än bara precis det nödvändigaste, kan jag ändå oftast när jag bläddrar igenom bok-böckerna, minnas precis var jag befann mig när jag läste en viss titel. På det viset fungerar de ju nästan lite som  dagböcker också. Passionsspelet läste jag i ett svalt hotellrum på någon av de grekiska öarna (minns faktiskt inte vilken), efter att ha tillbringat förmiddagen på stranden.
 
Den senaste boken jag skrev in var The Daylight Gate av Jeanette Winterson, och med den fyllde jag faktiskt precis en bok, så den nya fina rosa blir den jag ska använda nu i några år framåt. Nuförtiden andvänder jag Goodreads också, men jag tror aldrig jag kommer att sluta med mina bok-böcker.

Hur håller du koll på din läsning?

4 kommentarer :

  1. jag har ju som nyårslöfte att börja notera min läsning i en bok - bok. och nu ska jag bara välja själva bok - boken. jag har kvar ett par av Min läsdagbok från Bra böcker. men jag har också en liten trevlig mjuk svart anteckningsbok som jag tycker mycket om. det är svårt med alla dessa val...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska trevliga val i alla fall :-) Lycka till med nyårslöftet!

      Radera
  2. Jag håller inte koll på min läsning egentligen, men funderar på att börja nu när jag flyttat över min blogg till Wordpress, där jag skulle kunna ha en egen sida med lästa böcker, det har jag sett ibland. Det hänger ihop med mitt nyårslöfte till bokbloggsjerkan - att läsa (minst) tio hyllvärmare ;-)

    Men på sätt och vis hade det varit roligt att ha koll på vad man läst, det är ju sjukt coolt att du skrivit upp det i över 20 år! Jag brukar spara teaterprogram, det kan vara ganska kul att kolla igenom dem ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt kul att bläddra igenom de där bok-böckerna! Jag brukar för övrigt också spara teaterprogram :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...