tisdag 21 november 2017

Tre noveller till sudokut

Jag har läst tre nya noveller till mitt novellsudoku.

Mest förtjust blev jag i Doris Lessings "Debbie och Julie", en novell som handlar om Julie, en ung tjej som rymmer hemifrån när hon ofrivilligt blir gravid. Hon träffar Debbie som hjälper henne och beskyddar henne. Men när det blir dags att föda är Julie ändå ensam. Novellen passar in på nr. 6: "Personnamn i titeln" i den mellersta europeiska delen av sudokut.

Jag har också läst "Staden" av Hermann Hesse, en novell som beskriver hur ett landskap förändras när en stad växer fram, men också hur staden förändras när utvecklingen avstannar och naturen kan ta över igen. Intressant om vad utveckling egentligen betyder. Inte samma för människan som hackspetten i slutet av novellen i alla fall. Den här novellen passar in i på nr. 9 "Av en manlig författare", också i den europeiska delen.

Den tredje novellen är "En berättelse om två länder" av nigerianske Wole Soyinka. Novellen handlar om hur den engelske missionären Oddy Summers på uppfinningsrika vägar lurar den ofruktsamma afrikanska drottningen att ett hittebarn är hennes egen son, allt som i en bricka i hans planer på att kristna landet. Novellen passar i sudokuts nr. 7 "Siffra i titeln" i den del som beskriver noveller skrivna av en författare utanför Europa.

Alla tre novellerna är hämtade från samlingen Fler nobeller: noveller av Nobelpristagare.

Nu har jag bara en novell kvar innan jag är klar med utmaningen. Läs mer här för att få veta hur Novellsudokut går till.

4 kommentarer :

  1. så bra! jag trodde inte att en kunde ta flera noveller ur samma samling! då blir det lite enklare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man får göra precis som man vill :-) Huvudsaken är ju att man får nya novellupplevelser.

      Radera
  2. har denna bok i bokhyllan, en novell till:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/11/the-killers-av-ernest-hemingway.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...