torsdag 31 maj 2018

Klassisk spänningslitteratur i sommar

Johanna på Johannas deckarhörna vill slå ett slag för klassisk spänningslitteratur i sommar, och jag vill gärna vara med:

"För att boken ska räknas i utmaningen ska den kunna räknas till genrer som deckare, skräck, spionroman mm – böcker där ledordet är spänning helt enkelt. Det får inte vara en nyutgiven bok, den ska ha några år på nacken, men nyutgåvor av gamla titlar är självklart godkända."

Man får själv välja hur många böcker man ska läsa, och jag tänker att jag får se lite hur det går efterhand. Det finns åtminstone en hel del böcker jag skulle vilja läsa och som passar fint in i utmaningen.

Läs mer om utmaningen hos Johanna.

Jag har nyligen köpt de här snyggingarna (de där gamla Penguin-utgåvorna gillar jag):


Jag håller redan på att läsa Sjöwall Wahlöös Roman om ett brott till min utmaning 3 x 3 under 2018, och de böckerna passar ju här också:


Jag har också en del riktiga skräckklassiker olästa, så kanske  borde jag passa på att läsa något av H.P. Lovecraft eller Shirley Jackson:


8 kommentarer :

  1. Svar
    1. Visst är de fina! Väcker samlarinstinkter hos mig :-)

      Radera
  2. Tack för påminnelsen, den här utmaningen vill jag också vara med i. Agatha Christie blir nog en av författarna även i min planering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa lite äldre böcker också!

      Radera
  3. (Julian Barnes:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/05/bark-av-julian-barnes.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst romaner av Barnes, så ett novelltips passar ju bra!

      Radera
  4. Blir nog toppen att läsa några av dessa i sommar! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...