måndag 13 augusti 2018

Tematrio: Lila

Idag kör Lyran igång sin tematrio igen efter sommarlovet och jag blev sugen på att vara med. Veckans tema är lila - inte helt lätt, måste jag säga. Man får tolka hur man vill, men jag nöjer mig med att berätta om tre böcker med lila omslag:


1. Först ut är Alice Munros novellsamling Kärlek vänskap hat. Jag gillar som bekant noveller, och Munro är riktigt bra.

2. En annan bok med lila omslag är den femte delen i C.S. Lewis serie om Narnia, The Voyage of the Dawn Treader. I den här boken återvänder Lucy och Edmund till Narnia, den här gången tillsammans med sin jobbiga kusin Eustace.

3. Till sist, Död i Garnethill, en av mina favoritdeckare, som har några år på nacken vid det här laget. Jag gillar Denise Minas huvudperson Maureen O'Donnell, en kvinna som verkligen har ett tufft och trassligt liv, och jag gillar att boken utspelar sig i skotska Glasgow.

20 kommentarer :

  1. Jag tror jag har den med Denise Mina men inte läst än

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Nej, lila verkar inte vara den vanligaste färgen på omslag direkt.

      Radera
  3. jag var också mycket förtjust i Död i Garnethill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite sugen på att läsa nån annan av Minas serier.

      Radera
  4. Munros bok finns oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
  5. Mina tror jag att jag kanske skulle gilla. De andra vet jag redan. Fin Narnia <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Narnia-boken kommer från en lika snygg box - sånt man bara inte kan motstå!

      Radera
  6. Haha, ja just det, Eustace! Honom hade jag glömt. Jag hade såna problem när jag var liten och läste den boken, jag visste inte alls hur hans namn skulle uttalas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att han var väldigt irriterande :-)

      Radera
  7. Tre böcker jag har läst med lila omslag. Alla är bra på sitt sätt.

    SvaraRadera
  8. Snyggt omslag på Död i Garnet Hill.

    SvaraRadera
  9. Fina lila böcker. Munro gillar jag jättemycket.

    SvaraRadera
  10. Snyggt lila böcker. :)
    Död i Garnethill blev jag nyfiken på.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...