söndag 21 oktober 2018

Augustspekulationer

Imorgon får vi veta vilka böcker som är nominerade till Augustpriset, men redan nu är det ju spännande att spekulera lite. Så vilka tror jag då skulle kunna bli nominerade?

Den skönlitterära klassen är den jag känner mig mest hemma i, vilket inte på något sätt innebär att det skulle vara enkelt att komma med gissningar. Men Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri tror jag mycket väl kan bli nominerad. Jag tror också på Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg och novellsamlingen Nordisk fauna av Andrea Lundgren. Sen då? Ja, varför inte dikteposet Aednan av Linnéa Axelsson? Sen finns det ju böcker som Gardells Till minne av en villkorslös kärlek och Tomas Bannerheds Lugnet, som kanske kniper någon av nomineringsplatserna. Eller varför inte Lena Anderssons Sveas son?

I fackboksklassen tror jag på Jens Liljestrands biografi över Vilhelm Moberg, Mannen i skogen. Kanske kan också Nuckan av Malin Lindroth bli nominerad. I barn- och ungdomsklassen tror jag på Vi kommer snart hem igen av Jessica Bab Bonde och Peter Bergting, Comedy Queen av Jenny Jägerfeld och Dom som bestämmer av Lisen Adbåge.

Imorgon kväll vet vi alltså hur det går.

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...