måndag 15 oktober 2018

Ett dockhem 2

Igår såg jag Ett dockhem 2 på Stockholms stadsteater, med Helena Bergström i rollen som Nora och Marie Göranzon som hennes barnjungfru Ann Marie. En underhållande och tankeväckande föreställning.

Jag har också friskat upp minnet lite kring Ibsens Ett dockhem (1879). Originalet slutar ju med att Nora lämnar man och familj, för att detta i pjäsen är det enda sätt hon kan uppnå sin frihet.

I Ett dockhem 2, skriven av amerikanska dramatikern Lucas Hnath, kommer Nora efter femton år tillbaka med ett ärende som hon behöver Helmers (makens) hjälp med. Hon får också träffa sin nu vuxna dotter, som hon inte sett på femton år. Det är intressant hur Noras och dotterns syn på äktenskapet skiljer sig åt.

Jag tycker det fungerar väl att använda en äldre pjäs som utgångspunkt för att diskutera dagens frågor om kön, kvinno- och mansroller och klass. Får du möjlighet att se pjäsen, tycker jag absolut att du ska göra det.


2 kommentarer :

  1. Svar
    1. Jag tänkte läsa om Ett dockhem inför teaterbesöket, men jag hann tyvärr inte.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...