måndag 22 oktober 2018

Och de nominerade är...

... ett helt gäng böcker som jag inte alls hade koll på. Så kan det också bli.

Att Aednan skulle bli nominerad i den skönlitterära klassen hade jag ju rätt i. Likaså prickade jag in Mannen i skogen: en biografi över Vilhelm Moberg bland fackböckerna, och Comedy queen och Vi kommer snart hem igen i barn- och ungdomsklassen.

I övrigt slog mina gissningar inte in, men i gengäld fick jag ju en lång lista på böcker att ta reda på mer om. En del var bekanta (Människan är den vackraste staden hade jag till exempel redan tänkt läsa), men några av titlarna har jag inte ens hört talas om.

Dessa är de 18 böcker som har nominerats till 2018 års Augustpris:

Årets skönlitterära bok
Aednan av Linnea Axelsson (Albert Bonniers förlag)
Skalornas förråd av Ulf Eriksson (Albert Bonniers förlag)
En shtetl i Stockholm av Kenneth Hermele (Weyler förlag)
Socialdemokratiska noveller av Björn Runeborg (Modernista)
Människan är den vackraste staden av Sami Said (Natur & Kultur)
Jag for ner till bror av Karin Smirnoff (Polaris)

Årets svenska fackbok
Gubbas hage av Kerstin Ekman (Albert Bonniers förlag)
Internet är trasigt av Martin Gelin & Karin Pettersson (Natur & Kultur)
Mannen i skogen: en biografi över Vilhelm Moberg av Jens Liljestrand (Albert Bonniers förlag)
Svälten. Hungeråren som formade Sverige av Magnus Västerbro (Albert Bonniers förlag)
Mammorna av Alexandra Pascalidou (Atlas)
Lars Tunbjörk. Retrospektiv av Lars Tunbjörk, Maud Nycander, Göran Odbratt & Kathy Ryan (Max Ström)

Årets svenska barn- och ungdomsbok
Gropen av Emma Adbåge (Rabén & Sjögren)
Vi kommer snart hem igen av Jessica Bab Bonde & Peter Bergting (Natur & Kultur)
Hemma hos Harald Henriksson av Uje Brandelius & Clara Dackenberg (Lilla Piratförlaget)
Rymlingarna av Kitty Crowther & Ulf Stark (Lilla Piratförlaget)
Regn av Anders Holmer (Natur & Kultur)
Comedy queen av Jenny Jägerfeld (Rabén & Sjögren)

Vinnarna utses den 26 november.

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...