fredag 27 november 2020

Magiska godiskulor & fe på badhus

 

Baek Heena är den senaste vinnaren av ALMA-priset, och jag är riktigt förtjust i hennes sätt att skriva och illustrera. När hon vann priset läste jag Molnbullar, som jag verkligen tyckte om. Nu har jag också läst Magiska godiskulor och En fe på badhuset

I Magiska godiskulor köper en pojke en påse med godiskulor och när han äter dem kan han plötsligt höra andras röster och tankar. Han lyssnar till soffans klagande och hunden berättar för honom hur gärna han vill leka. Pojken som tidigare alltid var ensam, får genom godiskulorna bättre självförtroende och vågar till slut fråga en kompis om de ska leka.

I En fe på badhuset går en liten flicka till badhuset med sin mamma. I vattnet träffar flickan en gammal dam som säger att hon är en fe, och när flickan sedan på kvällen blir sjuk kommer fen dit och gör henne frisk igen.

Jag tycker om hur Baak Heena skildrar ett barns sätt att se på världen och den magi som finns i vardagen om man bara ser efter. Samtidigt tar hon upp viktiga ämnen som ensamhet och vänskap. Hennes sätt att bygga upp miniatyrvärldar och sedan fotografera till böckernas illustrationer ger en helt unik känsla.

Böckerna ges ut av Bokförlaget Tranan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...