söndag 4 december 2022

November 2022

I november ägnade jag mig åt att läsa böcker från några av länderna på min lista Jorden runt på 100 böcker. Det är en läsutmaning helt utan tidsgräns, där jag bockar av och skriver in när jag läser en bok från ett nytt land. Ibland dröjer det ett tag innan jag kan bocka av, eftersom jag bara skriver ner en bok på varje land (och ibland läser jag ju flera böcker från ett land som redan är avbockat). 

Under månaden som gått har jag i alla fall besökt tre nya länder: Mexico i Fernanda Melchors Paradais, Sydkorea i Sun-Mi Hwangs Hunden som vågade drömma och Schweiz i Fleur Jaggys Tuktans ljuva år. Jag gillade alla tre, men särskilt Paradais om Polo som arbetar som fastighetsskötare till de rika i grindsamhället Paradise, var riktigt välskriven och drabbande.

I bokcirkeln har vi fortfarande deckartema och vi läste Darktown av Thomas Mullen. Emellanåt var det en tung bok att läsa - inte bara på grund av handlingen, utan för att den var så kompakt. Jag tyckte ändå boken var en stor läsupplevelse. Den utspelar sig i Atlanta 1948, och beskriver de första svarta poliserna i Darktown, ett afroamerikanskt område i staden. Förutom att vara en spännande thriller, skildrar boken rasism, orättvisor och ett stycke amerikansk historia. 

Jag är också med i en bokcirkel som läser och diskuterar barn- och ungdomslitteratur, och den här gången fokuserade vi på norska Gro Dahles bilderböcker. Hon tar ofta upp svåra ämnen, som till exempel incest, psykisk ohälsa och missbruk. Jag läste fem av hennes böcker: Bläckfisken (om sexuella övergrepp), Akvarium (om en frånvarande mamma), Mammas hår (om depression), Ollianna (om Olli som känner att han egentligen är en flicka) och Grävlingdagar (om en pojke som inte vill gå till skolan). Det är svåra ämnen, men mycket läsvärda böcker. 

Lite poesi hann jag också med, genom Athena Farrokhzads diktsamling Åsnans år. Hon kallar åsnan för djurvärldens proletär, och boken innehåller allt från inblickar i berättarjagets vardag, till dikter om åsnor i olika skepnader och fantasier om att åsnorna en dag ska göra uppror. 

I november inledde jag också läsningen av augustprisnominerade Björnjägarens döttrar: en berättelse om sju systrar av Anneli Jordahl, och vilken bok det är! Men mer om den får det bli nästa gång.


4 kommentarer :

  1. äldsta barnbarn fjortonåringen ska till Sydkorea nästa sommar med scouter. Världsscoutjamboreen i Sydkorea 50 000 scouter från hela världen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter verkligen som en häftig upplevelse!

      Radera
  2. beställde du böcker av sydkoreanska författare!

    SvaraRadera
  3. Väntar på bokpaket till henne, kom på det här 🙂

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...