onsdag 31 januari 2024

Januari 2024

Under januari drog jag igång med Novellresan 2024, en läsutmaning där det varje månad blir olika teman (resmål). Jag läste flera noveller som jag gillade på temat 1920-talets Paris, till exempel av författare som Gertrude Stein och Ernest Hemingway. Här kan du läsa ett inlägg där jag sammanfattat den läsningen.

Men det blev också lite annat läst under månaden. Jag läste faktiskt ännu fler noveller, nämligen Ingvild H. Rishøis samling Vinternoveller. Precis som i hennes roman Stargate får vi i novellerna möta utsatta personer. Det är realistiskt och mörkt men aldrig sentimentalt. Rekommenderas verkligen!

I bokcirkeln läste vi Ann-Helén Laestadius roman Straff, som skildrar hur renskötarbarnen Jon-Ante, Else-Maj, Nilsa, Marge och Anne-Risten skickades iväg till nomadskolan, långt från föräldrarna och hemmiljön de var trygga med. Vi får följa dem alla, växelvis i kapitel från barndomen och när de är vuxna på 1980-talet. Först tyckte jag det var lite svårt att komma in i boken, men efter ett tag var jag verkligen fast. På skolan härskade en grym husmor och när hon sedan på åttiotalet dyker upp i byn igen, väcks alla undantryckta känslor till liv hos de som var elever på skolan. 

En deckare hann jag också med, nämligen Skuggriket av danska Kim Faber och Janni Pedersen. Det här är den fjärde boken i serien om utredarna Martin Juncker och Signe Kristiansen, och det var som vanligt riktigt spännande läsning. 

Till sist, Therese Widenfjords Med bergens andetag, som jag ska diskutera i helgen då det bär av till en bokbloggarhelg i Varberg. Boken utspelar sig i skogsbygden i Appalacherna, dit den unge fotografen Nick Turner reser tillbaka när hans far blir allvarligt sjuk. Nick är uppväxt i trakten men har inte varit där på många år. Boken har också en parallell handling där Ellie, en äldre kvinna hamnar ensam och på rymmen, efter att hennes boende läggs ner. 

Nu blickar jag framåt mot februaris läsning. Jag vet i alla fall att det blir noveller från Kanada i Novellresan, och i bokcirkeln ska vi ha "tema djur." Återstår att se hur det blir. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...