måndag 1 januari 2024

Novellresan i januari: 1920-talets Paris

Under mellankrigstiden var Paris en inspirerande samlingsplats för författare och konstnärer. Den amerikanska kulturpersonligheten Gertrude Stein hade varje lördag en litterär salong i sitt hem, där författare som Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald och Ezra Pound deltog. Även konstnärer som Pablo Picasso och Henri Matisse umgicks i samma kretsar. Under den här tiden öppnade också Sylvia Beach den ikoniska bokhandeln Shakespeare and Company. 

Den här tiden i Paris och författarna som befann sig på Gertude Steins litterära salong får bli utgångspunkten för januari månads noveller. 

Läs en av novellerna jag tipsar om, läs flera eller läs alla - du väljer! (det går förstås också lika bra att läsa helt andra noveller på temat). 


Noveller:

  • Gertrude Stein, Milda Lena
  • Ernest Hemingway, Snön på Kilimanjaro
  • Ernest Hemingway, Katt i regnet
  • F. Scott Fitzgerald, Det sällsamma fallet Benjamin Button
  • Simone De Beauvoir, Marcelle


Filmtips: 

Midnight in Paris av Woody Allen


Läs mer: 

Hemingway, En fest för livet

Gertrude Stein, Alice B Toklas självbiografi

Ingrid Svensson, Ett magiskt rum : salonger i 1920-talets Paris 

8 kommentarer :

  1. så ambitiöst! jag ska rota bland mina egna noveller. i annat fall finns det ju lyckligtvis bibliotek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen kommer vi att hitta ett och annat i bokhyllorna, och jag har redan reserverat någon titel på biblioteket!

      Radera
  2. tur att noveller finns, kom "bara" till Normandie i höstas, och i sommar är det OS i Paris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls så dumt att resa med litteraturens hjälp!

      Radera
  3. Midnight in Paris av Woody Allen såg jag i svt nyligen, ganska rolig med alla litterära personligheter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar den! Tror jag ska försöka se om den under januari.

      Radera
  4. Hänger på din novellutmaning.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...