lördag 2 januari 2016

Det blir en boktolva 2016

Även i år tänkte jag försöka ge mig på en boktolva. Utmaningen går ut på att man under 2016 ska läsa något av tolv stycken författare som man aldrig tidigare läst - i snitt en ny författare per månad alltså. Det ska väl gå att klara av.

Jag har satt ihop en lista med dubbelt så många författare som efterfrågas för att jag ska ha lite mer att välja på.

I år blev det övervägande kvinnor på listan. Jag har ingen speciell tanke med det utan jag har helt enkelt skrivit ner en blandning av författare som jag länge tänkt läsa och sådant jag blivit tipsad om i olika sammanhang.

Så här ser listan ut:

Svetlana Aleksijevitj
Belinda Bauer
Lisa Bjärbo
Hassan Blasim
Jessie Burton
Lydia Davis
Elena Ferrante
Jon Fosse
Sun-Mi Hwang
Karl Ove Knausgård
Rosa Liksom
Lotta Lundberg
Martina Montelius
Elin Olofsson
Katja Petrowskaja
Anne-Cathrine Riebnitzsky
Marilynne Robinson
Nelly Sachs
Taiye Selasi
Ali Smith
Uwe Timm
Binyavanga Wainaina
Sarah Waters
Jerker Virdborg

9 kommentarer :

  1. Elin Olofsson är riktigt bra! Ja, flera av de andra också förstås, men jag är speciellt förtjust i hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Hon kommer att bli en av de första jag ger mig på.

      Radera
  2. Flera intressanta författare där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir själv riktigt lässugen, vilket förstås är meningen :-)

      Radera
  3. Belinda Bauer och Sarah Waters har jag läst och gillat. Knausgård däremot var inte alls för mig, jag tappade nästan lusten att leva av hans första Min kamp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, låter inte bra med Knausgård, men jag gillar ditt drastiska sätt att uttrycka det :-)

      Radera
  4. Svetlana Aleksijevitj har jag läst ett par böcker av, mycket bra. Sarah Waters är också bra. De andra har jag inte läst.

    Kör också Boktolva i år igen. Bra sätt att läsa författare jag tänkt läsa i evighet och aldrig kommit mig för.

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig lista! Jag har precis läst min första Belinda Bauer, har inte ens hunnit blogga om den än, men oj, vad bra hon är! För mig levde hon verkligen upp till mina förhoppningar. Sarah Waters måste jag ta tag i snart med, har velat läsa henne länge, men det har bara inte blivit av ännu..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...