torsdag 20 september 2018

Koka björn av Mikael Niemi

Först hade jag lite svårt att komma in i Koka björn. Sen fastnade jag rejält, och efteråt saknade jag att läsa om prosten och samepojken Jussi. Mikael Niemis senaste bok är en blandning av en historisk roman om väckelseprästen Lars Levi Laestadius och en spännande deckare. Jag tycker det fungerar riktigt bra.

Allt börjar sommaren 1852 när en vallpiga försvinner och man sedan hittar hennes kropp i skogen, vad det verkar slagen av en björn. En jakt på det farliga djuret börjar, men prosten anar att det snarare är en människa de borde leta efter.

Prosten ägnar mycket tid åt att samla in och klassificera växter, och med denna skarpa iakttagelseförmåga undersöker han också brottsplatsen och samlar på sig bevis. Jussi, samepojken som han tagit sig an och lär upp, får öva på att skriva när han antecknar de iakttagelser de gör. Just samspelet mellan Jussi och prosten är en av bokens höjdpunkter.

Jag tycker också om hur det norrländska landskapet målas upp för mig och hur det befolkas av människor som verkligen känns som om de vore av kött och blod.

Boken är nominerad till Årets bok.

Titel: Koka björn
Författare: Mikael Niemi
Utgivningsår: 2017
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 451

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...