torsdag 6 september 2018

Fyra skräcknoveller

Novellix senaste presentask innehåller fyra skräcknoveller av Stephen King, John Ajvide Lindqvist, Karin Tidbeck och Edgar Allan Poe. Inget dåligt startfält för en skräckbox, måste man säga.

Trots att jag läst Poes Den svarta katten många gånger genom åren, gillar jag den fortfarande. Den alkoholiserade huvudpersonen som går från djurälskare till djurplågare är intressant, och slutet gillar jag verkligen.

Stephen Kings Lite krasslig, bara är för första gången översatt till svenska. Jag känner direkt igen mig i den psykologiska King-stämningen och hur vissa omständigheter kan få människor att handla på de mest irrationella sätt.

Karin Tidbeck är ett nytt namn för mig, och hennes Lussiferda är tyvärr den novell som jag är minst förtjust i. Handlingen är intressant, men jag tycker inte riktigt att hon når ända fram. Hemskheterna bara antyds, och det i sig tycker jag i vanliga fall om - det kan ju ofta vara mer läskigt med antydningar än när detaljerna skrivs ut - men i det här fallet tycker jag faktiskt att författaren ger mig för lite. Jag vill veta mer, helt enkelt.

Ajvide Lindqvists Nattrodd är min favorit av de fyra novellerna. Jag gillar de två huvudpersonerna Alice och Monika, två äldre damer som varit vänner i över sjuttio år. Varje sommar campar de på en ö i skärgården, och jag tycker om att läsa om deras förståelse för varandras små egenheter när de slår läger och installerar sig för en avkopplande kväll och natt på den ensliga ön. Men utflykten blir förstås inte riktigt som de tänkt sig.


Titel: Den svarta katten
Författare: Edgar Allan Poe
Översättare: Helena Hansson
Utgivningsår: 2018
Förlag: Novellix
Antal sidor: 24

Titel: Lite krasslig, bara
Författare: Stephen King
Översättare: Lena Jonsson
Utgivningsår: 2018
Förlag: Novellix
Antal sidor: 34

Titel: Lussiferda
Författare: Karin Tidbeck
Utgivningsår: 2018
Förlag: Novellix
Antal sidor: 32

Titel: Nattrodd
Författare: Johan Ajvide Lindqvist
Utgivningsår: 2018
Förlag: Novellix
Antal sidor: 40


2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...