onsdag 12 september 2018

Klassisk spänningslitteratur: en sammanfattning

Under sommaren hade Johannas deckarhörna en utmaning som gick ut på att läsa spänningslitteratur av modell äldre. Nu är det dags att sammanfatta det som blev läst.

Jag passade på att bekanta mig med den amerikanska författaren Shirley Jackson och hennes mörka och psykologiska skräckberättelser. Favorit blev utan tvekan We Have Always Lived in the Castle (1962), men jag läste också The Haunting of Hill House (1959) och novellen "The Lottery" (1949), som för övrigt har ett mycket intressant sätt att bygga upp spänningen.

En annan riktig klassiker i skräckgenren är The Turn of the Screw (1898) av Henry James. Boken handlar om en guvernant som kommer till ett hus för att ta hand om barnen Flora och Miles. Huset visar sig vara bebott av spöken och det verkar som om barnen på något vis står i förbindelse med dem.

Jag har också läst Sjöwall Wahlöös polisroman Den vedervärdige mannen från Säffle (1971) Den ingår i min utmaning 3 x 3 under 2018, men den är ju också ett bra exempel på klassisk spänningslitteratur. Jag gillar hur Sjöwall Wahlöö skildrar polisarbetet i sextio- och sjuttiotalets Stockholm, på ett sätt som verkligen känns realistiskt.

Klicka här för att se vilka titlar Johanna och de andra som var med i klassisk spänningslitteratur under sommaren läste.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...