tisdag 23 april 2019

Veckans topplista: Rosa omslag

Varje vecka kan den som vill delta i veckans topplista hos Johannas deckarhörna. Det går ut på att tipsa om fem böcker på ett visst tema, och den här veckan är den gemensamma nämnaren att böckernas omslag ska vara rosa.

Här kommer min lista (utan inbördes ordning):

1. En av mina favoritförfattare är Sara Stridsberg, och hennes Drömfakulteten har ett snyggt rosa omslag. Boken handlar om verklighetens Valerie Solanas, kvinnan bakom SCUM-manifestet.

2. Klassiska Brott och straff av Fjodor Dostojevskij har i min pocketutgåva från 1990 ett väldigt rosa omslag.

3. För ett tag sedan läste jag danska Olga Ravns diktsamling Den vita rosen. Det är drabbande läsning om sorg och förlust.

4. Den feministiska klassikern Fear of Flying av Erica Jong har i Vintages utgåva också ett lysande rosa omslag. Vi hade boken i bokcirkeln, men jag hann inte med att läsa den då. Den får vänta i bokhyllan tills vidare.

5. Till sist, Musik & tystnad av Rose Tremain, en bok som det var många år sedan jag läste. Jag minns i alla fall att boken handlade om en lutspelare som kom till danska hovet på 1600-talet, och att jag gillade den.

22 kommentarer :

  1. Dostojevskij fick inte plats bland mina:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/04/rosa-omslag-topplista.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brott och straff var nog den första boken jag kom på när jag funderade kring rosa omslag :-)

      Radera
  2. Jag minns när jag läste Rädd att flyga för länge sedan. Det var tider det! Jag visste inte att det fanns en rosa Brott och straff förrän jag såg den i Hanneles lista. Börjar det bli dags för omläsning av den? Jag minns ju nästan ingenting.

    SvaraRadera
  3. Samma utgåva som jag har av Brott och straff :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att den står i en och annan bokhylla :-)

      Radera
  4. Brott och straff är nog en bok jag ska läsa så småningom.

    SvaraRadera
  5. Brott och straff vill jag läsa. :) Även Musik och tystnad verkar intressant.

    SvaraRadera
  6. Brott och straff väntar oläst i min bokhylla

    SvaraRadera
  7. Åh, Musik & tystnad läste jag för evigheter sedan. Den var så bra.

    SvaraRadera
  8. Idag hade jag inte med Brott och straff, den brukar jag annars komma ihåg när det är fråga om rosa bokomslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man minns ju det där rosa pocketomslaget :-)

      Radera
  9. Drömfakulteten hade jag framme också, men den fick stå över. Den vita rosen har jag läst. Brott och straff också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns tydligen många bra böcker med rosa omslag! :-)

      Radera
  10. helt pinfärsk novell:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/04/swish.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...