måndag 1 april 2019

Månadens språk är ungerska

Nu är april äntligen här - förhoppningsvis med lite härligt vårväder - och det innebär också att månadens språk är ungerska.

Min inspirationshög (mestadels från biblioteket) innehåller lite av varje. Nilsson förlag står för två böcker jag är riktigt nyfiken på: Resa i månljus av Anton Szerb och Izas ballad av Magda Szabo. Troligen kommer jag att läsa åtminstone en av dem under april.

Annat jag letat fram är romaner av stora ungerska författare som Péter Esterházy, Imre Kertész och Péter Nádas - av dessa har jag bara läst Imre Kertész tidigare.

Jag har också hittat Észters arv av Sándor Márai - av honom har jag tidigare läst Glöd, som jag minns att jag gillade (även om det var riktigt längesedan jag läste den).

I högen finns också böcker som jag aldrig tidigare hört talas om, men som alla verkar intressanta: Tolken av Agnes Gergely, Motståndets melankoli och Satantango av Lázló Krasznahorkai, Gryningsfeber av Péter Gárdos och Stillheten av Attila Bartis.

Klicka på länkarna för att läsa mer om böckerna.

Imorgon kommer ett inlägg där jag sammanfattar de som blivit läst från månadens språk i mars: kinesiska. Håll utkik efter det och bidra gärna med dina länkar.

2 kommentarer :

  1. Jag tänkte försöka med Imre Kertész Mannen utan öde. Den är i alla fall bara hälften så tjock som den nobelpristagarroman som det inte blev något av med i mars.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...