lördag 17 augusti 2019

Outline av Rachel Cusk

Jag har länge tänkt läsa Rachel Cusks omtalade trilogi: Outline, Transit och Kudos. Nu har jag läst den första delen och förstår verkligen varför den är så hyllad.

Boken inleds med att huvudpersonen  - en kvinnlig författare - reser iväg med flyg till Grekland där hon ska hålla i en skrivarkurs. På planet börjar hon samtala med sin granne, en man som frikostigt delar med sig av sin livshistoria.

På det här sättet är boken uppbyggd. Vi följer författaren när hon träffar gamla vänner och deras bekanta, andra författare och grannen från flyget igen, och de berättar om sig själva och sina liv för henne. Hon bidrar med en del korta saker om sitt eget liv och reagerar på det som föreslås henne, men mestadels är det genom speglingen i de andras livsöden som vi anar vem huvudpersonen kan vara.

Det låter kanske som ett alltför enkelt och ointressant upplägg, men det är det verkligen inte. Dels är historierna och detaljerna som personerna berättar tillräckligt intressanta för att jag verkligen ska vilja läsa vidare. Dels är det som att jag själv också speglar mig i människoödena jag får höra och funderar på vad jag tycker och vad jag skulle göra.

En av de sista konversationerna är med en annan kvinnlig författare som ska ta över nästa skrivarvecka i Aten. Hon berättar om sin flygresa, där hon precis som huvudpersonen samtalade med stolsgrannen, och det är precis så här jag tycker hela romanen fungerar:

He was describing, in other words, what she herself was not: in everything he said about himself, she found in her own nature a corresponding negative. This anti-description, for want of a better way of putting it, had made something clear to her by a reverse kind of exposition: while he talked she began to see herself as a shape, an outline, with all the detail filled in around it while the shape itself remained blank. Yet this shape, even while its content remained unknown, gave her for the first time since the incident a sense of who she now was.

Rachel Cusks romaner finns också översatta till svenska och ges ut av Albert Bonniers förlag.



Titel: Transit
Författare: Rachel Cusk
Utgivningsår: 2014
Förlag: Faber & Faber
Antal sidor: 249

4 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...