torsdag 1 augusti 2019

Månadens språk är finska

I augusti är månadens språk finska. Jag har plockat fram lite ur bokhyllorna och som vanligt också sökt fram böcker på biblioteket.

Min vana trogen har jag förstås en novellsamling från Tranans berättarserie i min läshög: Finland berättar: Rådjurens himmel.

Jag har en del gamla favoriter från Finland, till exempel Arto Paasilinna, Anna-Leena Härkönen och inte minst Sofi Oksanen. På bilden finns titlar jag ännu inte har läst, men de har förstås skrivit många fler läsvärda böcker.

Rosa Liksom har jag länge tänkt läsa, så kanske blir det av nu när jag lånat hem Sånt är livet. Katja Kettus bok Nattfjärilen är jag också nyfiken på, liksom Emmi Itärantas Minnet av vatten.

Andra böcker jag funderar på är Miika Housiainens Hallonbåtsflyktingen och Kari Hotakainens Människans lott.

Jag får se vad jag börjar med.

Imorgon sammanfattar vi det som blivit läst från månadens språk i juli, som var kurdiska. Håll utkik efter det.


4 kommentarer :

  1. Intressanta böcker du hittat, Sofi Oksanen skriver på finska, hon kan inte svenska....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle gärna vilja läsa mer av Oksanen, men får se om det blir den här månaden. Finns mycket intressant att välja på.

      Radera
  2. Jag rotade lite här och upptäckte att jag har en oläst novellsamling av Nobelpristagaren F E Sillanpää, så det blir nog den tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Den Nobelpristagaren har jag också oläst.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...