torsdag 29 augusti 2019

Månadens språk: Rådjurens himmel av Joonas Konstig

Augusti månad betyder att Månadens språk är finska. Jag har läst Arto Paasilinnas roman På spaning efter farfar, men har också hunnit med en novell från samlingen Finland berättar: Rådjurens himmel.

Novellen jag har läst är titelnovellen, skriven av Joonas Konstig. Berättelsen handlar om två pojkar som är mobbade i skolan. Rektorn ber att få prata med dem och berätta om det hon hört att de blivit utsatta för. Men pojkarna hävdar att allt är bra.

Istället tar de hand om problemen på sitt eget sätt och man inser att särskilt den ena pojken njuter av egna grymheter.

Jag passar också in novellen på nr. 18 i Läs en novell IV: "Läs en novell där det finns en cykel."




Titel: "Rådjurens himmel"
Ur: Finland berättar: Rådjurens himmel
Författare: Joonas Konstig
Översättare: Marjut Hökfelt
Utgivningsår: 2013
Förlag: Tranan
Antal sidor: 26

2 kommentarer :

  1. här kommer mina finska: augusti: finska

    Överstinnan av Rosa Liksom

    Den försiktiga resenären av Merete Mazzarella

    Blod döljer inget av Mikko Porvali

    kul språk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Och så många! Tack för tipsen! Rosa Liksom har jag inte läst den här gången heller, men det kommer.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...