söndag 22 september 2019

Månadens språk: Varför kom du inte före kriget? av Lizzie Doron


Månadens språk i september är hebreiska, och jag har läst Varför kom du inte före kriget? av Lizzie Doron.

Boken handlar om flickan Elisabet och hennes mamma, Helena, som lever i Israel. I Tel Aviv bor många familjer med rötter i Europa, och många av dem har varit med om otänkbara grymheter i förintelsens namn. Många har också mist i princip hela sina familjer.

Mamma Helena bär på sin egen sorg, som fortfarande verkar styra i princip alla hennes handlingar. Dottern har ibland svårt att förstå varför hennes mamma gör som hon gör, men det är som om Helena fortfarande är kvar i dåtiden. Att växa upp med en så svårt traumatiserad förälder gör livet otryggt och oförutsägbart för Elisabet, samtidigt som mammans kärlek till dottern lyser igenom i alla hennes omsorger för att Elisabet ska kunna växa upp och få ett normalt liv.

Jag gillar verkligen Varför kom du inte före kriget? Boken är lättläst och berättad på ett osentimentalt sätt, samtidigt som innehållet är angeläget och gripande.


Titel: Varför kom du inte före kriget?
Författare: Lizzie Doron
Översättare: Tobias Goldman
Utgivningsår: 2011
Förlag: Weyler
Antal sidor: 136




8 kommentarer :

  1. Den har jag velat läsa länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte till författaren förrän jag sökte fram böcker översatta från hebreiska till månadens språk. Men jag är riktigt glad att jag valde just den boken.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...