torsdag 12 september 2019

Min syster är ett spöke och andra dikter av Lena Sjöberg


Häromveckan kom fin överraskningspost i min brevlåda. Min syster är ett spöke och andra dikter av Lena Sjöberg, är en diktsamling för barn. Jag tycker den passar utmärkt både för barn och vuxna.

Dikterna är alla rimmade och handlar om en bredd av olika ämnen, både vardagsbetraktelser och svåra omständigheter. Här finns dikter om någons älskade farfar, en mormors lägenhet, om känslor som längtan, kärlek och ilska. Lena Sjöberg har också gjort fina illustrationer. Det är något väldigt omedelbart med dikterna, kanske för att de till sin form och ordval är enkla, även om de rymmer massor av känslor.



En av mina favoritdikter är den här:

"Tomtebloss

Nu tänder natten månen,
en spotlight, rund och stor.
Den lyser på oss alla
som här på jorden bor.
Kom, se hur hela himlen fylls
av vita tomtebloss!
Ett för var och en av dem
som saknas här bland oss."


Titel: Min syster är ett spöke och andra dikter
Författare och illustratör: Lena Sjöberg
Utgivningsår: 2019
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 64

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...